Berichtdetails

WAT EEN JAAR
23-7-2021

Wat een jaar voor ons en de duiven

of zoals u wenst de duiven en ons.

We begonnen 17-04 met 54 prijzen van 57 mee ( vompleet nieuwe ploeg he, meest jaarlingen, alle toppers uit de vliegploeg)

24-04 met 43 prijzen op 56 mee 

01-05 met 46 prijzen op 54 mee

die week van 2 Mei naar 8 Mei werd ik ziek, koorts, slapen, slapen en nog eens slapen op de bank, de duiven minder los en verzorgd, op vrijdag middag ben ik een 45 minuten buiten westen geweest op het hok, ik vond mezelf op de grond liggen tijdens het tonen van de vliegers, ik kom in de club met 41 duiven in plaats van 55, een mand vergeten. de zaterdagochtend van 8 mei heb ik heel vroeg de kleppen open gezet en het klokje er in( maar kan ook wel de avond ervoor reeds gedaan zijn, ik had 39,5 graad). ben in slaap gevallen op de bank en wakker gemaakt toen er 25 minuten eerder al duiven gevallen waren in Wolvega, hoe ik bij het hok kwam weet ik niet, maar er was nog niks....., zeer traag verloop overal en matige verzorging van de duiven BOEM. 

De week erna gelukkig geen vlucht, fikse longontsteking, bacteriele infectie Ik ziek de duiven van slag

23-05 Sourdun ging gelukkig weer een stuk beter, nest naast Teletekekst, ik begon te herstellen en de duiven ook.

29-05 chimay  31 prijzen in de afdeling en 33 in de club van 49 gezet

06-06-2021 SENS EN SITTARD, de mannen ter plaatse zeggen NIET LOS, KAN ECHT NIET, ook wij zagen de weerfoto,s voor die hele dag, de totale bewolking bleef hangen , Belgie en Nederland ook tot aan zonsondergang zou het blijven hangen, dus GEEN OPEN START, GEEN OPEN STUK, GEEN OPEN THUISKOMST. En Afdeling 10 en 11 stonden in Sens dus 600 km dicht, geen orrientatie. 

Diverse telefoongesprekken tussen de mannen hier in hun huizen en de mannen op de losplaats. ZE MOETEN LOS  ! Een paar weken later hadden we een begeleider van toen bij ons clubgebouw, tranen in zijn ogen, ik zweer het. "Het kon niet Gert Jan, maar het moest" Persoonlijk dacht ik dat de mensen ter plaatste het laatste woord hadden, maar blijkt dus niet.  Op mijn Facebook heb ik alle fotos met voorspellingen gezet, in de ochtend al, geen enkel zicht enkel zware bewolking tot middernacht.  De mensen die advies moeten geven aan de LC hadden het niet gezien stond later op de site.

Wij hadden 10 prijzen van 40 duiven mee en op Sittard 4/10 Gelukkig kwamen de paar duiven met een tracking ring om thuis en konden we zien hoe ze gevlogen hadden en een 45 minuten op de losplaats bleven.

Op die zelfde dag ging het beter bij de afdelingen 1,2,3,5,6,7,8 Die hadden allen het vertrek van de losplaats open, ook 4 en 9 hadden een open losplaats maar door hun ligging aan de oostzijde van ons land, hadden ze de laatste 150 km ook de zware bewolking, maar bij 10 en 11 van begin tot einde. Hokken leeg, sommige mensen hadden een deel thuis, of spelen geen fond, die konden allen wel door met een ploeg(je).

Toen verwachte ik van de mannen de week er op( 13-06) een kort vluchtje van maximaal voor noord 150 km...... maar nee , Chimay 340 km voor ons en 380 voor noord en op vrijdag inmanden, dus jagen,  jagen om op tijd te zijn en de duiven nog te kunnen verzorgen. Ik verwachte echt ! ze gaan een heel kort vitesse vluchtje doen, dan kunnen velen herstellen, en kunnen ze de week er na of veertien dagen later weer volle bak, maar nee Chimay vrijdag in de mand.

Daarna ging het eigenlijk regelmatig fout, slecht weer, en zelfs een vlucht op vrijdag, wat we donderdag avond laat hoorden toen ze al in de mand zaten; We gaan morgen los te Arlon. Sommige duiven hadden de kroppen stijfvol op donderdagavond, en op de "verteringsdag" moesten ze vliegen.....

Die weken ging toch alles fout, een mand van St Vincent was foetsie, duiven kwamen gezamelijk thuis op maandag, waar stonden ze? wie had ze? je hoort niets meer. 

Bij overladen van afdeling 11 manden naar afdeling 10 containers werden de manden buiten op de grond gezet, minstens 45 minuten. Weer alarm in Nederland, gelukkig alleen ten zuiden en noorden van de overlaad plek, maar stel je voor?  Maar wat denkt u van een rond blaffende hond? of een jochie op een crossbrommer tussen de manden door, het had allemaal gekund. Je doet zoiets niet, je zet geen stapels manden op elkaar buiten( op de grond). 

De beste stuurlui staan aan wal, dan moet je het zelf doen Beute, ik ken enkele opmerkingen reeds die je op zo een dagboekje krijgt.

Of: Je hoeft toch niet mee te spelen? Als je het zo goed weet waarom doe je het zelf niet dan? Ach we kennen het en weten wie het sturen. Als iets goed gaat, wat meestal gelukkig zo is, geef ik complimenten, toen ik laatst bij de zelfde bestuurder iets anders( maar netjes) zei staat er onder ; HOU TOCH EENS OP MAN. 

Aan het weer kunnen we niets doen, aan het klimaat wat anders aan het worden is kunnen we niets doen, Maar aan onze duiven denken, en vroegtijdig info geven, en korte "rust" vluchtjes inlassen dat zou moeten kunnen.

Geniet van de vluchten, wij manden straks in voor Kalkar ( het is nu 15.35 uur op vrijdag) ik ga zo kijken bij de voorspellingen of we mee doen of niet. andere afdelingen losten vandaag, hier de gehele dag potdicht.

Terug