Berichtdetails

24 MEI 2022
24-5-2022

Goedendag iedereen,

De twee midfond vluchten hebben we achter de rug, twee keer Chimay 337 km. Er zit nogal wat verschil in afstand tussen de kortste en langste afstand. Ik zag 283 km staan achter Biddinghuizen en 392 km op Ameland, toch 109 km verschil. En alles in èèn keer los hè, gewoon op de Vitesse. Ik zie bij andere afdelingen nog steeds verschillende losplaatsen staan omdat men zo een groot verschil heeft qua afstand, en dan de de verschillende losplaatsen ook nog in groepjes naar buiten. In den lande heeft men geen idee wat voor een verschil dat maakt. Nu hebben we aanstaande zaterdag de eerste eendaagse fondvlucht, in principe gaan we gelijk los met afdeling 10, dat zou ook moeten, maar gezamelijk vervoer is er al niet meer. Vorig jaar is er veel geld bespaard omdat op sommige vluchten een container minder hoefde te rijden, manden van 10 en 11 konden bij elkaar geplaatst worden. En als dat goed gedaan wordt is het een prima zaak natuurlijk. Voor zo ver mij bekend ging het vorig jaar èèn keer mis met overladen, de manden van de afdeling 11 container werden er uit gezet, op de grond te staphorst. De afdeling 10 container moet ze dan bijgeladen krijgen het liefst tegelijkertijd natuurlijk. Op de betreffende avond ging het mis, de manden er uit maar het duurde een flinke tijd dat de ophalende container aankwam, de manden bleven dus staan zoals ze geplaatst werden, op de grond. Die avond was er weer-alarm; dikke regenbuien aan de zuid en noordkant van Staphorst. Gelukkig bleef het net even droog op de overlaadplaats, maar het zou maar gebeuren.. Maar wat denkt u wat er allemaal kan gebeuren als er manden met wedstrijdduiven gewoon op een parkeerplaats staan? Ik heb er toen wel melding van gedaan bij de voorzitters van de afdelingen, met de woorden : we komen er op terug... nu een jaar later, kwamen ze er nog niet op terug.

De meeste liefhebbers zijn het alweer vergeten maar Sens 2021 werd een drama die zijn weerga niet kende, maar het begon op 8 Mei met Chimay voor ons (afdeling 11), slecht verloop, grote gaten en duiven die achterbleven. Toen op 6 Juni de 2 drama vluchten Sens-2 en Sittard en op 19 Juni Arlon-2 en toen de hokken bij veel mensen leeg waren kwam er nog de Reims met de jonge duiven op 28 Augustus. De jongen werden toen gelost om 09.45 uur op 429 km. bij ons arriveerde de eerste duif om 17.13.06 uur die toen een snelheid maakte van 957 mpm, dus minder dan 60 km per uur. We hadden 50 mee waren 1,2,3,4,6,7,8,9,10 in de club en hadden om 19.49 uur 22 stuks. Maar er waren veel liefhebbers die hadden die avond geen duif thuis. En bij Sens, Sittard en Reims wisten we zeker dat ze NIET gelost werden gezien de weerkaarten. Maar werd het toch gedaan. Sens om 09.30 uur op 560 km voor ons en Sittard om 13.45 uur. 

En toch, hier kwamen de duiven redelijk na in vergelijk met veel anderen, maar waren die nog te spelen? Sommigen liefhebbers kregen na weken nog eens een duif thuis. Van Reims jonge duiven kwam de 21-130 die het nu zo goed doet, op vrijdag na de vlucht pas thuis, had flink afgezien maar is dus goed hersteld. 

Nu met de eerste eendaagse fondvlucht as zaterdag denk ik toch nog beter na of we duiven zetten en hoeveel. We hebben alleen jaarlingen, moeten dus opnieuw beginnen. Dus ik houd de voorspelling in de gaten tot en met donderdag 18.00 uur en beslis dan of en hoeveel. En hoop en ga er van uit dat men niet meer lost als het niet kan.

Terug