Dagboek

 

Beute Selectie info.

Bij het beoordelen van een duif zal worden gekeken naar de uiterlijke kenmerken, wat in het kopje gebeurt kunnen we niet zien. Of een duif op uw hok goed, matig of slecht verzorgd gaat worden in de toekomst kunnen we niet zien. Een goede liefhebber maakt van een iets minder gebouwde duif makkelijker een goede vlieger. En er zijn legio mensen die door slechte verzorging of “het gewoon niet zien” van een goed gebouwde duif met intelligentie zo maar een matig presterende duif maken.
De hand van u als liefhebber, en vooral uw ogen bepalen voor een deel de prestatie van uw duiven. Met uw ogen bedoel ik natuurlijk of u het ziet, een ziekte, het klimaat, de motivatie en wat er op uw hokken gebeurt, u moet het wel zien.

Bij de handselectie(beoordeling) zal eerst een bepaald type genoteerd worden, de meeste Vitesse duiven zijn wat breder aan de voorzijde, hellen wat naar voren, hebben gemiddeld een iets grotere bouw met bijbehorende grotere kop. En over het algemeen hebben Vitesse duiven een iets langere arm, hun borstspieren liggen dichter tegen het borstbeen aan en voelen wat harder aan. Mijn mening is dat een duif de eerste èèn, twee a drie uur(max) met zijn kop vliegt, ik bedoel daarmee dat een duif de eerste uren vliegt op motivatie en oriëntatie en met een matige tot slechte bouw zelfs kopprijzen kan winnen. Maar met een matige tot slechte bouw zullen de meeste duiven het geen seizoen kunnen volhouden. Ook de beste Vitesse duiven op afdeling en zeker op nationaal niveau zijn goed tot zeer goed gemaakt(van bouw).

Bij de allround duiven( types) zien we dat ze beter in de hand liggen, iets smaller aan de voorzijde, iets meer “vulling” aan de achterzijde, beter gespierd (ook iets verder van het borstbeen af gelegen). Allround types moeten in principe in staat zijn te presteren op alle vluchten van Vitesse, Midfond en dagfond. Door training, voeding en conditionering kan een allroundtype (zonder uiterlijke fouten) prijs vliegen op al deze afstanden.

Een eendaagse fondtype is heden ten dage wat kleiner van bouw, zijn rond, voelen vaak als een balletje(duivinnen), zijn goed gespierd en hebben een korte arm. Mijn mening is dat er niet heel veel verschil zit tussen een allround en een eendaagse fond duif qua type. Een duif die een vlucht van 700 km met 1000 mpm kan winnen (11,5 uur vliegen) kan dat ook op een vlucht van maar 2 uurtjes vliegen. Door motivatie, oriëntatie en het systeem van u als liefhebber. Andersom gaat dat bijna nooit op, een echte vitesse duif zal een 3/5 uurtjes vlucht soms nog aan kunnen maar zal afhaken bij die langere vluchten (langere vluchten qua aantal uurtjes). En soms kan een duif met vitesse bouw zelfs een eendaagse fondvlucht winnen, als de wind van achter komt, het uurtjes vliegen dus veel minder is, en door super motivatie kan het gebeuren dat zo een duif een npo vlucht wint. Ik zelf had dat bijvoorbeeld op Orleans 2012, toen ik met een jaarling de eerste npo won, de duif was een echte vitesse duif, en was van echt sprinterbloed (afstamming Euro Heremans). Was het een echte fondvlucht geweest met 9 tot 12 uurtjes vliegen dat had ze echt geen prijs gewonnen. Wat we bij de beste duiven op de eendaagse vluchten steeds vaker zien is dat de arm zo kort is dat hij bijna niet waarneembaar is en samen met goede spieren een vibrerende vleugel geeft, de zogenaamde trillers. U ziet op internet steeds meer filmpjes van duiven met een trillende vleugel (de liefhebber tilt de vleugel dan iets op). Meer en meer krijgt men door dat die trillende vleugels samen gaan met korte armen en goede spieren. Echte toppers op de vluchten met “veel uurtjes vliegen” hebben dat..

Marathon duiven zijn een slag apart, hier zien we een ander type duif. De ochtendlossing duiven (ZLU of non-stop) lijken veel op eendaagse fondduiven, hebben meestal een langere rug en een andere mentaliteit, ze zijn was rustiger in de handen en hebben voelbare andere spieren. Bij de overnachtduiven (middag lossing 800/ 1000 km) zien we meer diversiteit, er zijn heel goed gebouwde duiven bij en dat zijn altijd degene die het vaker dan èèn keer doen.                       
Duiven die echt vijf of zes keer een overnachtvlucht met goed gevolg volbrengen zitten ook de best gebouwde duiven.
Bij overnachtduiven (middaglossing 800/950 km) die een prijs winnen en soms zelfs vroeg maar matig van bouw zijn vinden we vaker nachtvliegers, die zijn minder in staat kop te vliegen door hun bouw maar omdat ze in de nacht stukken inhalen komen ze gewoon naar voren op de uitslag. Dus ook bij deze middaglossingen vinden we bij de echte supers een goede tot perfecte bouw. Maar zo nu en dan zien we een duif die het toch goed gedaan heeft op deze vluchten die minder goed van bouw zijn. Zie het als bij vitesse duiven. Ook daar zien we soms minder gebouwde duiven die het toch goed doen door hun verstand en motivatie. Maar dus ook bij de middag lossingen.
Duiven die in de nacht aankomen hebben trouwens allemaal een soort ster in het oog. De ondergrond kleur (vaak geel) zien we dan met uitsteeksels cq punten in de iris kleur. Het is opvallend dat alle nachtvliegers dat hebben. Omdraaien kun je het natuurlijk niet, je kunt niet zeggen dat iedere duif met zo een oog een nachtvlieger is. Dat vergeten mensen vaak: bepaalde kenmerken zie je bij top duiven, maar niet alle duiven met die kenmerken zijn top duiven.

Bij het keuren cq selecteren kijk ik altijd even naar de ogen. In mijn methode zijn er maar twee oogkleuren zijnde wit en geel. Ik kijk naar de ondergrond kleur en die is gewoon altijd wit of geel. Gemiddeld zie je bij vitesse duiven wat meer witogen en bij duiven voor de langere afstanden wat meer geel ogen. Bij marathon duiven zien we daarnaast ook nog eens dat gemiddeld de ogen wat donkerder zijn, de iris gaat wat meer naar de bruine kleur toe. Die mooie donkere ogen zien we ook vaker bij duiven die onder tropische omstandigheden wat vaker aan de kop zitten. Door de evolutie zijn die duiven ofwel die ogen daar geschikter voor. In landen met hoge temperaturen en dan ook nog spelers van lange afstanden zien we bijna alleen donkere ogen (meestal geel als ondergrond, ik noem ze zonnebril ogen).

Dan komen we nog bij wat ik plus of min ogen noem. Plus-ogen hebben een donkere antracietkleurige ring(verkenningcirkel) om de pupil en min-ogen  hebben die niet (of maar gedeeltelijk). Qua kwaliteit in presteren of kweken maakt het niets uit of een duif een plus of een min oog heeft. Wel zeer opvallend is dat alle echte superduiven die ik zag en waarvan ik de ouders mocht bekijken, dat één van die ouders een plus oog heeft of soms zelfs beide ouders of heel soms dat beide ouders een halve verkenningsring hebben. Een top duif uit twee ouders met een min oog heb ik nog niet gezien. Om de meeste kans te maken op goede jongen zet je dus steeds de best gebouwde duiven tegen elkaar en kijk je bij de koppeling naar de ogen, zorg dat dat één van de duiven van het koppel een plus-oog heeft. Kweek nooit alleen met duiven omdat ze mooie ogen hebben, als er een slechte bouw op een duif zit mag hij een geweldig oog hebben, kweken doen we er dan niet mee.

Andere opvallende zaken bij veel top duiven is dat ze een kleine pupil hebben, soms zelfs boos kijken en een scherpe bek hebben. En opvallend bij goede kweekduivinnen is dat ze naast een goede bouw, een (meestal) plus oog hebben dat er twee wratjes onder aan de bek zitten. Natuurlijk niet bij allemaal, maar wel opvallend dat het zo veel zijn die het wel hebben.

Liefhebbers die een geweldig kweekkoppel hebben, waar gewoon diverse asduiven, teletekst duiven of eerste prijswinnaars uit komen zijn soms verontwaardigd dat ik één van die duiven van het koppel een goede waardering geef en de ander een slechte. Ik denk dat heel veel top kweekkoppels gewoon één goede duif zijn met een …. partner. Dus dan heeft zo een liefhebber gewoon een goede kweekduif en is het soms nog beter om het koppel te scheiden en een betere partner te nemen.

We hebben het nog niet echt gehad over de rug en de vleugels en de stuit en dat zijn toch belangrijke onderdelen. Om met de rug te beginnen, eigenlijk moeten we spreken over rug, lendenen en bovenstuit. Maar ik noem het in één keer gewoon de rug. De rug is voor mij misschien wel het minst belangrijke aan een duif. Er zijn heel goede duiven die een matige rug hebben, geen slechte rug met zo een aangeplakte staart hoor, maar een matige rug. Een matige rug zou op de tentoonstelling 18 punten krijgen. Bij de rug zou je kunnen zeggen: Matig is het nieuwe goed. Die plank-ruggen die men vroeger graag zag en die eigenlijk op de show nog steeds gewenst zijn zie we bij de huidige topvlieger bijna niet. Goede hedendaagse wedstrijd duiven hebben een matige tot goede rug.
De stuit van een duif is veel belangrijker, maar niet altijd het zelfde te beoordelen. Door de rui, ziekte, zwakke gezondheid, ouderdom of veel eitjes leggen kan een stuit tijdelijk of blijven wat open staan. Soms zelfs heel erg open wanneer een duif veel te dik is of een breuk heeft, dan zou je een stuit moeten afkeuren... maar als je de oorzaak weet of in een bepaalde periode zit moet je er wel rekening mee houden. En er zijn diverse meningen over, in mijn visie moet een stuit goed gesloten zij, dik en stevig aanvoelen en niet te puntig. Maar door ervaring voel ik soms de oorzaak, dan is het niet iets van de desbetreffende duif maar een “tijdelijk of door oorzaak slechte stuit”.
Bij de vleugels zijn voor mij enkele zaken van belang. Ik heb het armpje graag zo kort mogelijk, omdat ik duiven wil die 11 uur kunnen vliegen. Maar selecteer ik een vitesse duif dan mag het armpje gerust langer zijn en krijgt hij toch het woord “goed”. In mijn visie moet er een redelijke verspringing tussen de voorvleugel en achtervleugel zitten ofwel de pennen van de achtervleugel “de broek” moeten wat korter zijn dan de eerste slagpen van de voorvleugel cq actieve vleugel.
Wanneer men de jongen net afzet van de ouders dan kijkt u daar niet naar, pas na de grote rui is de verspringing goed zichtbaar. En heel belangrijk vind ik dat de eerste vier/vijf slagpennen van de voorvleugel mooi dicht tegen en over elkaar liggen. Ik wil geen zogenaamde kippenvleugel , een kip kan slecht vliegen omdat de pennen te ver uit elkaar staat. Een kippenvleugel bij duiven is belangrijk maar niet van levensbelang, ze kunnen gewoon prijs winnen natuurlijk, maar het kost hun tijd, ze hebben gewoon minder draag en slagkracht. Bij echte super duiven zie ik het nooit. Wel opletten: door geen bad te geven gaan de eerste pennen wat uit elkaar staan, worden wat smaller en het lijkt of ze vierkanter zijn, het is dan geen kippenvleugel van geboorte maar door de omstandigheden en de verzorging van de baas zo geworden. Verder zie ik bij top duiven altijd een vrij lange vleugel die tot in het donkere stuk van de staart komt. Soms ziet men een duif met een mooie lange vleugel en die toch niet tot in het donkere stuk van de staart komt.... deze duiven hebben een slechte rug, waardoor er een aangeplakte staart aan hangt.. het lijkt dan voor sommigen alsof de vleugels te kort zijn.

Al met al veel info over selectie. Na de keuring krijgt een duif een cijfer variërend van 5 tot en met 8,5 . Geen enkele duif krijgt hoger dan een 8,5 (al denk ik het wel eens, deze verdiend een 9). In mijn methode kweekt men met alle duiven die het cijfer 8 hebben en dat is 8-. 8. 8+ of 8,5 soms moet ik het even uitleggen maar een 8- is dus net onder een 8 en een 8+ net boven de 8. Met een 7,5 kan men prima vliegen maar kweken pas wanneer het blijkt een excellente vlieger te zijn. In mijn visie moeten alle duiven onder de 7,5 verdwijnen van de hokken. Al vinden we heus wel eens een duif met een 7+ die het goed doet. Deze duif heeft dan veel verstand, oriëntatie en of motivatie en wat in het kopje van een duif aanwezig is kunnen we niet zien. Vooral als jonge duif en of op de vitesse zien we dus wel eens een 7 die het goed doet. Laat hem dan lekker op die afstanden, geniet er van maar kweek er niet uit. De kans dat uit matig gebouwde duiven een goede komt is bijna uitgesloten (kijk wel even bij het stukje over een goed kweekkoppel).

Ik denk dat iedereen die echt selecteert op duiven met een 8, die bij elkaar houd en zijn best doet beter gaat presteren dan ooit.
Uitzonderingen zijn er altijd, niemand is zonder fouten, ook een duiven keurder niet en men praat gewoonweg liever over die ene 6 die een goede duif werd dan over die honderden met een 8 die het ook werden. En laat u niet foppen, soms hoor ik: u heeft het fout want deze 6 is een goede duif omdat zijn opa een goede of dure was....  Of u heeft het fout, deze 6 is een goede vlieger. Op mijn vragen over welke prestaties? Ja drie eersten...op mijn hok... en ik speel niet zo goed. Regelmatig hoor ik over super prestaties maar bij navraag op papier.. komt er niks. GJB

DONDERDAG 4 JULI DUITSE COLUMN
4-7-2019

Wat is er toch aan de hand met de jonge duiven?


Het is nu begin Juli en ik hoor overal over grote verliezen met jonge duiven. In België spelen ze reeds met de jongen vanaf begin Mei en wij Nederlanders zijn begonnen op 22 Juni. De verliezen hier in Nederland zijn extreem, dat begint natuurlijk al met aanvallen van roofvogels bij u thuis, later wanneer ze beginnen te trekken zijn er soms grote koppels die weg trekken maar nooit weer thuis komen. Dan later wanneer u begint af te richten met de jongen gaat het soms een paar keer goed op heel korte afstand en met de grote koppel tegelijk thuis, maar opeens na een paar keer africhten komen ze niet meer in èèn koppel. U ziet dan een duif komen, enkele minuten later nog èèn en u weet het al, het gaat een lange dag worden met wachten op de jonge duiven, en tegen de avond zullen er nog een deel niet zijn. De andere dag misschien nog een paar en dan is het gebeurt. Krijgt u dan een melding van een opgevangen duif, dan schrikt u waar de duif zit, soms om de hoek maar soms gewoon 200 km van uw huis, totaal de verkeerde kant op gevlogen. En dan nog de verliezen door de jonge duiven ziekte, daar komen we straks op terug, want ik merk dat veel Duitse liefhebbers geen idee hebben wat het nu precies is.




Waar komt het door: Door diverse oorzaken.

 

  1. Voor mij persoonlijk de belangrijkste, we kweken uit te veel slechte duiven. Omdat we zoveel jongen kwijt raken gaan we meer kweken om maar een deel over te houden, en dan niet uit de goede bevlogen duiven, nee uit alles met vleugels en dat is erg dom.
    Vroeger kweekten we uit bewezen vliegduiven, duiven die na alle vluchten nog op de hokken zaten en als ze dan ook nog goed gevlogen hadden mochten ze blijven en kweekten we er jongen van. Deze jongen die geboren werden kwamen dus uit ouders die een seizoen gevlogen hadden en hadden laten zien te kunnen thuis komen en dus oriëntatie hadden. Nu in deze moderne tijd zijn we naam gek( moderne verkoop duiven) en kopen we veel duiven op internet. Veel van die internet duiven worden daar verkocht omdat ze niet goed kweekten of omdat ze uit de lijn van een topper zijn. In vroeger tijden werd een duif als hij slecht vloog opgeruimd, nu gaat hij op internet. U, die andere liefhebber koopt zo een duif weer, kweekt er uit en komt tot het zelfde oordeel. De duif is slecht, geen jongen die presteren of soms zelfs maar terug komen van een vlucht. Als deze duiven een mooie stamboom hebben van een bekend hok dan gaat hij wederom op internet, dit noemen we statiegeld duiven( de liefhebber probeert zijn geld terug te krijgen, dat hij iemand anders dan zo een slechte in de maag splitst is in deze tijd niet van belang). Grote commerciële hokken halen tegenwoordig eigenlijk al hun weggevlogen jongen op, de melder krijgt soms zelfs een bloemetje, een zakje voer of een doos chocolade. Maar wat gebeurt er met die duif? Die heeft geen oriëntatie, of in ieder geval snel verstoord. Deze duiven komen in de volière achter de hokken, komen prachtig door de rui en worden aan het eind van het jaar verkocht. Het zijn natuurlijk broertjes, zusjes of andere familie leden van de goede duiven... Deze duiven zonder oriëntatie koopt u weer en zet hem tegen zo een mooie oude kweker die u kocht op internet met dure stamboom. Dat die oude duif al vijf jaar heeft gekweekt, dat er vijf keer 6 jongen van zijn gefokt( totaal 30 stuks) zonder enige goede duif( anders staat het er echt wel bij op internet) gegeven te hebben... Dus u heeft dan op uw kweekhok Mooie oude doffer van 5 jaar oud met geweldige stamkaart x weggevlogen zusje van een goede duif zonder oriëntatie op uw kweekhok , wat is de kans dat daar de duiven van thuis komen? , laat staan kopprijzen winnen? Bijna nul !! Dus kweek niet uit deze duiven. Als u duiven koopt, haal een onbevlogen jong uit een top vlieger. En niet een jonge duif uit een zoon van een broer van de topvlieger. U wilt een jong uit Messi, en niet een kleinkind van een broer van Messi toch. Welke kans is er dat een kleinzoon van een broer Messi ook zo goed kan voetballen?
  2. Een ander groot probleem is het niet begeleiden op de moderne manier van uw jongen. We weten dat er diverse ziekten zijn bij jongen, en vooral ook een flink aantal verschillende virussen. Nu ben ik natuurlijk geen dokter maar ik kan u wel het èèn en ander uit de praktijk vertellen. Omdat we door de jaren heen toch met zijn allen veel medicatie gebruikt hebben en daardoor de duiven misschien wat minder natuurlijke weerstand hebben moeten we ze op een andere manier begeleiden en voorbereiden . In Duitsland praat men vaak over jonge duiven ziekte(jungtierkrankheit). Men behandeld dan met een antibiotica meestal tegen de coli bacterie. Maar soms helpt het helemaal niet, de jongen gaan dood, ze vallen bij wijze van spreken zo van het schapje. De meeste liefhebbers denken dat bij dunne mest en braken het een coli bacterie is. Soms is dat ook zo, maar het kan ook die andere bacterie zijn: Clostridium. En dan ben je aan het behandelen en je ziet geen of weinig verbetering. Dus als u denkt dat het een maag/darminfectie is geef dan een goede kuur tegen beide bacteriën. Er moet dan op staan dat er in ieder geval Ampicilline en Colistine in zit. Maar vaak is het erger dan u denkt, er liggen jongen dood in het hok, een dag niet lekker zitten en de andere dag dood. Er is dan een Virus bij in het spel, dat verzwakt de duif en de bacteriën vreten de duiven op. Extreem belangrijk in deze moderne tijd is gelijk te enten tegen het paramixo virus zodra u de jongen speent (afzet) en na zes weken nogmaals enten tegen paramixo maar nu ook gelijk tegen pokken. En soms kan het in samenspraak met uw duiven arts goed zijn om de jongen te enten tegen het Adeno virus. Maar dan hebben we nu ook weer gevallen gezien ( daar zijn de meningen nog over verdeeld) met het Rota Virus. Maar het allerbelangrijkste is : Enten gelijk bij het spenen tegen het paramixo virus en na zes weken nog een keer en dan gelijk met een enting tegen pokken. Enten tegen die andere virussen, tja daar zijn de doktoren nog niet uit. Door die dubbele enting tegen paramixo geeft u de duiven gewoon veel weerstand. En als er toch een uitbraak komt van dunne mest en brakende duiven kuur dan gelijk goed met iets wat Ampicilline en Colistine bevat. En zodra u twijfelt , gelijk licht beginnen te voeren, minder voeren en de duiven enkele dagen binnen laten. Sommige van u grijpen naar Baytril , en dat heeft geen enkele zin. Wat wel heel goed is om uw duiven een goede weerstand te geven en het immuunsysteem te versterken. Hier op de hokken in Wilhelminaoord geef ik de jongen ook twee keer de enting tegen pmv en geef ze om de dag een beetje Colicontrol over het voer( boterzuur), dat houd het enigszins in bedwang. En ik zorg voor goede bij producten zoals de LTW, de W in deze afkorting is van weerstand.
  3. Ook een groot probleem met de jonge duiven is het verspelen op de eerste vluchten door diverse oorzaken. Soms is het gewoon te warm, de jongen weten nog niet hoe te drinken. En als er dan ook nog een zuidoosten wind bij waait dan is het bijna altijd mis. Natuurlijk kunt u het verspelen wat verminderen door goede gedegen voorbereiding. En doe dat niet alleen, doe dat in clubverband. Ik zal u verte3llen hoe het zou moeten( u doet er mee wat u wilt). Wanneer u de jonge duiven afzet(speent) en ze een injectie geeft tegen paramixo zet ze dan niet gelijk in het hok maar zet ze in een grote reismand ( de manden die u in uw inzet lokaal ook gebruikt). Laat ze de eerste drie dagen in die reismanden zitten, geef ze daar hun voer en hang er gelijk waterbakken aan( die u ook in uw inzet lokaal gebruikt). De eerste dag eten de jongen niet en drinken ze niet, de tweede dag beginnen ze wat rond te scharrelen in de mand, geef ze wat voer en giet het water eens opnieuw in. En zorg dat de jongen vanuit de mand hun kop in het waterbakje krijgen, druk ze er maar gewoon even in. Ze moeten weten, ok, dit is mijn nieuwe huis, en hier staat water .Het zijn kinderen he !. Na enkele dagen zet u ze pas naar hun hok, dus eigenlijk het derde plekje wat ze kennen( eerst de nestbak met de ouders, dan de reismand en dan het jonge duiven hok). Tja , ik hoor u denken: moet dat allemaal? JA, u wilt weinig jongen kwijt raken dus niet zeuren maar doen. En begin gelijk met het verstrekken van wat colicontrol over het voer en door het water gelijk de LTW. Zodra de jongen in het hok zitten kennen ze de mand al, dat is voor later belangrijk. De jonge duiven specialisten zetten ze trouwens bijna ieder weekend even in een reismand. Dan hebben ze ze in de handen, kunnen ze nakijken op ongedierte, hun gewicht en hun bouw. En door het vele pakken en mand verblijf worden ze tammer en veel minder stress. Na enkele weken gaat u ze ook een keer in de grote manden zetten, dan achter in uw auto of zoals wij hier doen in een grote gezamenlijke aanhanger en gaat er eens een paar uur mee rondrijden. De jongen leren dan hoe het voelt om in een mand te zitten in een rijdende auto. Ik hoor u ook nu weer denken: Moet dat? Nee niks moet, maar u wilt toch veel jongen overhouden, goed spelen en duiven overhouden om te kunnen selecteren? Dus ja, dan gaan we dat zo doen. Wanneer hier bij ons in mijn club de eendaagse fondvluchten beginnen is het op donderdag inmanden, de duiven gaan op zaterdag los, maar door de afstand van 500/750 km gaan ze op donderdag vast in de mand. En wat u dan doet: u gaat toch naar het inzet lokaal met uw duiven voor de vlucht met twee nachten mand. Neem dan gelijk uw jongen mee !. Zijn de ouden opgehaald dan zet u uw jongen in het clubgebouw in de reismanden ! , laat ze daar lekker zitten tot zaterdag avond. U komt dan toch terug om uw klok leeg te laten halen met de vlucht gegevens. U of èèn van uw colega,s is op vrijdag morgen vrijdag middag, vrijdag avond en zaterdag morgen in het gebouw geweest om de jongen te voeren, steeds kleine beetjes en te voorzien van water. Wij gooien ook een klein beetje snoepzaad of pinda,s in het water bakje. Ze zien het eten, willen het pakken en zitten met hun kop in het water en denken oh, ja dat was ook zo, hier is water. OP zaterdag avond na het klok leeghalen neemt u de jongen weer uit de manden of neemt de manden mee naar huis om ze voor het hok op zondag morgen te lossen.
    Wanneer u begint met opleren, kijk eerst of ze goed trainen, duiven die niet zelf weg trekken zijn er niet aan toe om te worden weggebracht. Wanneer u het toch wil of moet doen gezien de tijd begin dan met kleine stukjes van de eerste keer maximaal 500 meter. Mijn jongen zijn dit jaar in 19 stappen gegaan naar 50 km. En ik zal u vertellen de 19e keer ging ik uit de richting, dat wil zeggen van een zuid westelijke lossing ging ik naar een zuid oostelijke lossing. Ik bracht 81 jongen daar heen( 19e keer in de mand) en de eerste dag waren er net 30 stuks... Maar door hun super gezondheid en ervaring in mand zitten, en al 18 keer te zijn thuisgekomen waren er de tweede dag een 65 en de derde dag 71. Allemaal stuk voor stuk , er kwam er èèn op woensdag terug met een briefje tussen zijn ring uit Denemarken... dus op die maandag van Zwolle wat voor mij 50 km is, eerst naar het noordoosten gevlogen over Duitsland tot in Denemarken, daar een hok ingeschoten en de volgende dag weer gelost om de honderden kilometers weer terug te vliegen. Dat kan alleen met gezonde, goed verzorgde en stress vrije duiven.
  4. Laten we nog een stukje info geven: Verduisteren, we doen het bijna allemaal, maar velen doen het op de ouderwetse manier van 18/08.00 uur. Doe het eens op de andere manier: verduister rond 15.15/16.00 uur reeds, en pak de verduistering weer weg rond 22/23.00 uur avonds(in het donker) de jongen gaan dan gewoon in de ochtend met de zon mee om wakker te worden. Veel beter, veel minder stress en veel minder problemen. Of doe de Canadese methode ! Die werkt als volgt: u doet helemaal niets tot 21 Juni de langste dag. Dus geen verduistering en geen extra licht. Dus gewoon moedertje natuur op het hok. Maar op 21 Juni doet u de lampen aan van 05.00 tot 23.00 uur. Ja in èèn keer en ja ook overdag ! Na de eerste voortoer(africhting met de club of afdeling) zet u de tijdklok op 23.15 uur er is dus 15 minuten bij gekomen. Maar nu komt het, de week er na doet u er weer 15 minuten bij, dus tot 23.30 uur. En zo steeds maar 15 minuten extra tot de laatste vlucht en die is hier in Nederland rond 15/20 september. Dus u bent hier rond de laatste vlucht rond 02.00 uur wanneer het licht pas uitgaat... maar om 05.00 uur al weer aan. Geen verduistering gehad, geen stress maar wel steeds iets meer licht, zon en de duiven denken dat het hoog zomer is(maar in het echt al weer bijna herfst) , voordeel dat de duiven bijna niet ruien. En nog een tip van deze Hollander of eigenlijk twee. Als u gaat africhten met de jonge duiven doe dat aub in de ochtend !. De stand van de zon is dan het zelfde als bij hun trainingen om het huis en nog belangrijker het zelfde als bij de lossing op zaterdag tijdens de vluchten. Een duif en vooral een jong weet ongeveer waar de zon staat en past zijn terug reis daar mee aan. Staat de zon in de namiddag of avond aan de andere kant, dan kan hij bij stress eerst de verkeerde kant op vliegen.

En even een kleine opmerking over dat idiote systeem bij u, in uw mooie Duitsland. Voor de vluchten beginnen in April maakt u een vliegprogramma wat begint met een korte vlucht en dan langzaam omhoog gaat naar meer km. Laat uw afdeling( Region/RV,KV) zich daar aan houden. Ik hoor vaak van Duitse vrienden dat ze eind van de week opeens horen: we gaan korter, we gaan naar een andere losplaats, een andere inkorf tijd of zelfs een andere dag om in te manden, dit is ronduit belachelijk. Hoe kan u en uw gezin hier mee omgaan, je moet van te voren weten, wanneer u moet inmanden !! en Als er op het vliegprogramma staat: 550 km en donderdag avond inmanden( twee nachten in de mand) om 18.00 uur tot 19.00 uur en de vrachtwagen komt om 19.15 uur. Al is de voorspelling voor zaterdag slecht en lijkt het moeilijk te gaan worden op zaterdag, dan nog ! . de voorspellers van het weer hebben het vaak fout. En uw gezin moet zich kunnen voorbereiden. En de vrachtwagen gewoon naar de afgesproken losplaats laten rijden ! , is het dan zaterdag te slecht om te lossen, dan blijven ze maar staan tot zondag. Of in de namiddag van zaterdag een stukje terug rijden en dan zondag morgen lossen op een iets kortere afstand. Maar dit belachelijke systeem wat u nu heeft kost leden, gezinnen boos, bedrijven boos( omdat u vrij moet vragen) of wat denkt u met uw voer systeem? Als er opeens gezegd word : we gaan een dag eerder inmanden, of op zaterdag ochtend inmanden... belachelijk. Hier op de Vitesse met 1 nacht mand komt de auto om 19.10 uur op vrijdag en gaat rijden om 19.20 uur. Op de midfond met 1 nacht mand het zelfde. Bij twee nachten mand komt de auto om 19.10 uur op donderdag ! En gaat rijden om 19.20 uur. En hebben we een midfond vlucht van 350/400 km dan is voor het seizoen afgesproken op donderdag inmanden ! , meer tijd om de duiven goed te verzorgen dan haasten in èèn nacht. En duiven kunnen niet aankomen, en binnen een uur gelost worden ! Dat kost duiven. Op de vitesse moet een duif rond 04.00 uur aanwezig zijn op de losplaats, kunnen de duiven tot rust komen, drinken en om 08.00 uur los. En bij twee nachten mand moet een auto er eind van de middag op vrijdag zijn !! duiven moeten onderweg eten, drinken en de avond voor het lossen wederom drinken. En nog iets wat ik raar vind van het duitse systeem dat u uw jongen zo vroeg thuis laat, korte vluchten en na twee./drie vluchtjes sommige of allemaal al thuis laten voor volgend jaar.... Belachelijk !. Wanneer de jaarlingen dan een pittig vluchtje krijgen bent u ze alsnog kwijt.
Nog even een paar belangrijke puntjes !!!

  1. Rook uw vliegduiven twee keer per jaar uit met een goede droogonsmetter( Koudijs is prima)., Doe dit pas wanneer het 18 graden is of warmer. Laat de duiven er in zitten. Doet het in de avond ma de vlucht en ventileer de volgende ochtend pas.
  2. Er heerst nogal wat verwarring over schimmel bij duiven. Ik denk dat iedere duif deze schimmels( pilzinfectionen) bij zich draagt maar dat ze er weinig tot geen problemen mee hebben. Maar door ervaring bij velen blijkt dat wanneer een hok gewoon slecht presteert de schimmel toch eens bestreden moet worden, gebruik hier voor Fungi van Vet-Schroeder/Tollisan. Als u het in het vliegseizoen eens 3 a 4 dagen door het water doet kent u uw duiven niet terug, het kan gewoon op maandag, dinsdag en woensdag door het wondermiddel LTW. En na een aantal weken nog een keer. Het middel Nystatin wat in de fungi zit geeft in samenwerking met de LTW een enorme vlieglust. Toen ik aan dokter Schroeder vroeg hoe dat kon, zei hij: Geen idee Gert Jan , ik hoor het steeds, dat duiven dan een enorme vlieglust krijgen en zich gedragen als vlinders in de lucht, maar hoe dit nu precies komt met deze samenstelling daar zijn we nog niet achter.
  3. Tip drie, met hoge temperaturen hou uw hokken wat vochtig, leg in een onderste broedbak een natte handdoek voor de verdamping. Bij te droge hokken raken de slijmvliezen uitgedroogd en is orrientatie veel minder en dat wilt u niet.
Terug