
Dagboek
Beute Selectie info.
Bij het beoordelen van een duif zal worden gekeken naar de uiterlijke kenmerken, wat in het kopje gebeurt kunnen we niet zien. Of een duif op uw hok goed, matig of slecht verzorgd gaat worden in de toekomst kunnen we niet zien. Een goede liefhebber maakt van een iets minder gebouwde duif makkelijker een goede vlieger. En er zijn legio mensen die door slechte verzorging of “het gewoon niet zien” van een goed gebouwde duif met intelligentie zo maar een matig presterende duif maken.
De hand van u als liefhebber, en vooral uw ogen bepalen voor een deel de prestatie van uw duiven. Met uw ogen bedoel ik natuurlijk of u het ziet, een ziekte, het klimaat, de motivatie en wat er op uw hokken gebeurt, u moet het wel zien.
Bij de handselectie(beoordeling) zal eerst een bepaald type genoteerd worden, de meeste Vitesse duiven zijn wat breder aan de voorzijde, hellen wat naar voren, hebben gemiddeld een iets grotere bouw met bijbehorende grotere kop. En over het algemeen hebben Vitesse duiven een iets langere arm, hun borstspieren liggen dichter tegen het borstbeen aan en voelen wat harder aan. Mijn mening is dat een duif de eerste èèn, twee a drie uur(max) met zijn kop vliegt, ik bedoel daarmee dat een duif de eerste uren vliegt op motivatie en oriëntatie en met een matige tot slechte bouw zelfs kopprijzen kan winnen. Maar met een matige tot slechte bouw zullen de meeste duiven het geen seizoen kunnen volhouden. Ook de beste Vitesse duiven op afdeling en zeker op nationaal niveau zijn goed tot zeer goed gemaakt(van bouw).
Bij de allround duiven( types) zien we dat ze beter in de hand liggen, iets smaller aan de voorzijde, iets meer “vulling” aan de achterzijde, beter gespierd (ook iets verder van het borstbeen af gelegen). Allround types moeten in principe in staat zijn te presteren op alle vluchten van Vitesse, Midfond en dagfond. Door training, voeding en conditionering kan een allroundtype (zonder uiterlijke fouten) prijs vliegen op al deze afstanden.
Een eendaagse fondtype is heden ten dage wat kleiner van bouw, zijn rond, voelen vaak als een balletje(duivinnen), zijn goed gespierd en hebben een korte arm. Mijn mening is dat er niet heel veel verschil zit tussen een allround en een eendaagse fond duif qua type. Een duif die een vlucht van 700 km met 1000 mpm kan winnen (11,5 uur vliegen) kan dat ook op een vlucht van maar 2 uurtjes vliegen. Door motivatie, oriëntatie en het systeem van u als liefhebber. Andersom gaat dat bijna nooit op, een echte vitesse duif zal een 3/5 uurtjes vlucht soms nog aan kunnen maar zal afhaken bij die langere vluchten (langere vluchten qua aantal uurtjes). En soms kan een duif met vitesse bouw zelfs een eendaagse fondvlucht winnen, als de wind van achter komt, het uurtjes vliegen dus veel minder is, en door super motivatie kan het gebeuren dat zo een duif een npo vlucht wint. Ik zelf had dat bijvoorbeeld op Orleans 2012, toen ik met een jaarling de eerste npo won, de duif was een echte vitesse duif, en was van echt sprinterbloed (afstamming Euro Heremans). Was het een echte fondvlucht geweest met 9 tot 12 uurtjes vliegen dat had ze echt geen prijs gewonnen. Wat we bij de beste duiven op de eendaagse vluchten steeds vaker zien is dat de arm zo kort is dat hij bijna niet waarneembaar is en samen met goede spieren een vibrerende vleugel geeft, de zogenaamde trillers. U ziet op internet steeds meer filmpjes van duiven met een trillende vleugel (de liefhebber tilt de vleugel dan iets op). Meer en meer krijgt men door dat die trillende vleugels samen gaan met korte armen en goede spieren. Echte toppers op de vluchten met “veel uurtjes vliegen” hebben dat..
Marathon duiven zijn een slag apart, hier zien we een ander type duif. De ochtendlossing duiven (ZLU of non-stop) lijken veel op eendaagse fondduiven, hebben meestal een langere rug en een andere mentaliteit, ze zijn was rustiger in de handen en hebben voelbare andere spieren. Bij de overnachtduiven (middag lossing 800/ 1000 km) zien we meer diversiteit, er zijn heel goed gebouwde duiven bij en dat zijn altijd degene die het vaker dan èèn keer doen.
Duiven die echt vijf of zes keer een overnachtvlucht met goed gevolg volbrengen zitten ook de best gebouwde duiven.
Bij overnachtduiven (middaglossing 800/950 km) die een prijs winnen en soms zelfs vroeg maar matig van bouw zijn vinden we vaker nachtvliegers, die zijn minder in staat kop te vliegen door hun bouw maar omdat ze in de nacht stukken inhalen komen ze gewoon naar voren op de uitslag. Dus ook bij deze middaglossingen vinden we bij de echte supers een goede tot perfecte bouw. Maar zo nu en dan zien we een duif die het toch goed gedaan heeft op deze vluchten die minder goed van bouw zijn. Zie het als bij vitesse duiven. Ook daar zien we soms minder gebouwde duiven die het toch goed doen door hun verstand en motivatie. Maar dus ook bij de middag lossingen.
Duiven die in de nacht aankomen hebben trouwens allemaal een soort ster in het oog. De ondergrond kleur (vaak geel) zien we dan met uitsteeksels cq punten in de iris kleur. Het is opvallend dat alle nachtvliegers dat hebben. Omdraaien kun je het natuurlijk niet, je kunt niet zeggen dat iedere duif met zo een oog een nachtvlieger is. Dat vergeten mensen vaak: bepaalde kenmerken zie je bij top duiven, maar niet alle duiven met die kenmerken zijn top duiven.
Bij het keuren cq selecteren kijk ik altijd even naar de ogen. In mijn methode zijn er maar twee oogkleuren zijnde wit en geel. Ik kijk naar de ondergrond kleur en die is gewoon altijd wit of geel. Gemiddeld zie je bij vitesse duiven wat meer witogen en bij duiven voor de langere afstanden wat meer geel ogen. Bij marathon duiven zien we daarnaast ook nog eens dat gemiddeld de ogen wat donkerder zijn, de iris gaat wat meer naar de bruine kleur toe. Die mooie donkere ogen zien we ook vaker bij duiven die onder tropische omstandigheden wat vaker aan de kop zitten. Door de evolutie zijn die duiven ofwel die ogen daar geschikter voor. In landen met hoge temperaturen en dan ook nog spelers van lange afstanden zien we bijna alleen donkere ogen (meestal geel als ondergrond, ik noem ze zonnebril ogen).
Dan komen we nog bij wat ik plus of min ogen noem. Plus-ogen hebben een donkere antracietkleurige ring(verkenningcirkel) om de pupil en min-ogen hebben die niet (of maar gedeeltelijk). Qua kwaliteit in presteren of kweken maakt het niets uit of een duif een plus of een min oog heeft. Wel zeer opvallend is dat alle echte superduiven die ik zag en waarvan ik de ouders mocht bekijken, dat één van die ouders een plus oog heeft of soms zelfs beide ouders of heel soms dat beide ouders een halve verkenningsring hebben. Een top duif uit twee ouders met een min oog heb ik nog niet gezien. Om de meeste kans te maken op goede jongen zet je dus steeds de best gebouwde duiven tegen elkaar en kijk je bij de koppeling naar de ogen, zorg dat dat één van de duiven van het koppel een plus-oog heeft. Kweek nooit alleen met duiven omdat ze mooie ogen hebben, als er een slechte bouw op een duif zit mag hij een geweldig oog hebben, kweken doen we er dan niet mee.
Andere opvallende zaken bij veel top duiven is dat ze een kleine pupil hebben, soms zelfs boos kijken en een scherpe bek hebben. En opvallend bij goede kweekduivinnen is dat ze naast een goede bouw, een (meestal) plus oog hebben dat er twee wratjes onder aan de bek zitten. Natuurlijk niet bij allemaal, maar wel opvallend dat het zo veel zijn die het wel hebben.
Liefhebbers die een geweldig kweekkoppel hebben, waar gewoon diverse asduiven, teletekst duiven of eerste prijswinnaars uit komen zijn soms verontwaardigd dat ik één van die duiven van het koppel een goede waardering geef en de ander een slechte. Ik denk dat heel veel top kweekkoppels gewoon één goede duif zijn met een …. partner. Dus dan heeft zo een liefhebber gewoon een goede kweekduif en is het soms nog beter om het koppel te scheiden en een betere partner te nemen.
We hebben het nog niet echt gehad over de rug en de vleugels en de stuit en dat zijn toch belangrijke onderdelen. Om met de rug te beginnen, eigenlijk moeten we spreken over rug, lendenen en bovenstuit. Maar ik noem het in één keer gewoon de rug. De rug is voor mij misschien wel het minst belangrijke aan een duif. Er zijn heel goede duiven die een matige rug hebben, geen slechte rug met zo een aangeplakte staart hoor, maar een matige rug. Een matige rug zou op de tentoonstelling 18 punten krijgen. Bij de rug zou je kunnen zeggen: Matig is het nieuwe goed. Die plank-ruggen die men vroeger graag zag en die eigenlijk op de show nog steeds gewenst zijn zie we bij de huidige topvlieger bijna niet. Goede hedendaagse wedstrijd duiven hebben een matige tot goede rug.
De stuit van een duif is veel belangrijker, maar niet altijd het zelfde te beoordelen. Door de rui, ziekte, zwakke gezondheid, ouderdom of veel eitjes leggen kan een stuit tijdelijk of blijven wat open staan. Soms zelfs heel erg open wanneer een duif veel te dik is of een breuk heeft, dan zou je een stuit moeten afkeuren... maar als je de oorzaak weet of in een bepaalde periode zit moet je er wel rekening mee houden. En er zijn diverse meningen over, in mijn visie moet een stuit goed gesloten zij, dik en stevig aanvoelen en niet te puntig. Maar door ervaring voel ik soms de oorzaak, dan is het niet iets van de desbetreffende duif maar een “tijdelijk of door oorzaak slechte stuit”.
Bij de vleugels zijn voor mij enkele zaken van belang. Ik heb het armpje graag zo kort mogelijk, omdat ik duiven wil die 11 uur kunnen vliegen. Maar selecteer ik een vitesse duif dan mag het armpje gerust langer zijn en krijgt hij toch het woord “goed”. In mijn visie moet er een redelijke verspringing tussen de voorvleugel en achtervleugel zitten ofwel de pennen van de achtervleugel “de broek” moeten wat korter zijn dan de eerste slagpen van de voorvleugel cq actieve vleugel.
Wanneer men de jongen net afzet van de ouders dan kijkt u daar niet naar, pas na de grote rui is de verspringing goed zichtbaar. En heel belangrijk vind ik dat de eerste vier/vijf slagpennen van de voorvleugel mooi dicht tegen en over elkaar liggen. Ik wil geen zogenaamde kippenvleugel , een kip kan slecht vliegen omdat de pennen te ver uit elkaar staat. Een kippenvleugel bij duiven is belangrijk maar niet van levensbelang, ze kunnen gewoon prijs winnen natuurlijk, maar het kost hun tijd, ze hebben gewoon minder draag en slagkracht. Bij echte super duiven zie ik het nooit. Wel opletten: door geen bad te geven gaan de eerste pennen wat uit elkaar staan, worden wat smaller en het lijkt of ze vierkanter zijn, het is dan geen kippenvleugel van geboorte maar door de omstandigheden en de verzorging van de baas zo geworden. Verder zie ik bij top duiven altijd een vrij lange vleugel die tot in het donkere stuk van de staart komt. Soms ziet men een duif met een mooie lange vleugel en die toch niet tot in het donkere stuk van de staart komt.... deze duiven hebben een slechte rug, waardoor er een aangeplakte staart aan hangt.. het lijkt dan voor sommigen alsof de vleugels te kort zijn.
Al met al veel info over selectie. Na de keuring krijgt een duif een cijfer variërend van 5 tot en met 8,5 . Geen enkele duif krijgt hoger dan een 8,5 (al denk ik het wel eens, deze verdiend een 9). In mijn methode kweekt men met alle duiven die het cijfer 8 hebben en dat is 8-. 8. 8+ of 8,5 soms moet ik het even uitleggen maar een 8- is dus net onder een 8 en een 8+ net boven de 8. Met een 7,5 kan men prima vliegen maar kweken pas wanneer het blijkt een excellente vlieger te zijn. In mijn visie moeten alle duiven onder de 7,5 verdwijnen van de hokken. Al vinden we heus wel eens een duif met een 7+ die het goed doet. Deze duif heeft dan veel verstand, oriëntatie en of motivatie en wat in het kopje van een duif aanwezig is kunnen we niet zien. Vooral als jonge duif en of op de vitesse zien we dus wel eens een 7 die het goed doet. Laat hem dan lekker op die afstanden, geniet er van maar kweek er niet uit. De kans dat uit matig gebouwde duiven een goede komt is bijna uitgesloten (kijk wel even bij het stukje over een goed kweekkoppel).
Ik denk dat iedereen die echt selecteert op duiven met een 8, die bij elkaar houd en zijn best doet beter gaat presteren dan ooit.
Uitzonderingen zijn er altijd, niemand is zonder fouten, ook een duiven keurder niet en men praat gewoonweg liever over die ene 6 die een goede duif werd dan over die honderden met een 8 die het ook werden. En laat u niet foppen, soms hoor ik: u heeft het fout want deze 6 is een goede duif omdat zijn opa een goede of dure was.... Of u heeft het fout, deze 6 is een goede vlieger. Op mijn vragen over welke prestaties? Ja drie eersten...op mijn hok... en ik speel niet zo goed. Regelmatig hoor ik over super prestaties maar bij navraag op papier.. komt er niks. GJB
3-8-2020
Goedendag
het was me het weekend wel, de ouden pas los om 09.00 uur te Orleans( Fay Aux Loges) 620 km. de jongen pas om 10.15 uur te Venlo op 163 km.
Van te voren waren we bang gemaakt, Ozon verhoging zou roet in het eten gooien, zonnekracht, warmte op vrijdag tot 39 graden, hitte protocol van de WOWD die niet voor de afdeling geldig is als de auto niet doorgaat..
Maar wat denk je, de fondduiven hadden het moeilijk, toen de eerste vielen op een midfond afstand in sector 3, gingen we rekenen om 17.00 uur moest het gebeuren. Maar in de kop van sector 3 begon het al helemaal dicht te trekken, de sector 4 duiven hadden geen enkele zicht, geen wit wolkje en geen vlekje blauwe lucht, alleen een dikke laag donkere lucht, het leek op smog. De eerste duiven vielen ook heel traag in de polder, het leek moeilijk te gaan worden. De 1e duif hier kwam dus niet om 17.00 uur maar een half uur later later, maar toen de eerste er was om 17.31, de tweede 17.32, de derde 17.34 uur bleek het toch mee te vallen. In de club waren er punten te pakken van 17.23 uur tot en met 18.21 uur, dus een klein uurtje stond het los. Tegen het donker hadden we 31 van de 40 terug ( ook de vitesse duiven waren mee). De zondag morgen vroeg maar de klep open gezet, en toen ik om 08.15 op het klokje keek waren er al 38 van de 40 retour, de laatste kwam in de middag. Dus alles thuis. Zondag zaten ze weer in bad alsof er niets aan de hand was. We maakten op Fay Aux Loges een mooie serie van 25 prijzen van 40 duiven die mee waren. Van de 7 die nog een kansje hadden om te overleven won geen duif prijs, en de Vitesse Duiven 18-677, 17-025, 18-638 misten hun prijs. Eigenlijk gemakkelijk gezegd hadden we 30 kanshebbers mee en daarvan wonnen 24 prijs. ( in de club 18 stuks, omdat onze club beter pakt al jaren dan de meeste verenigingen, was het eerder gedaan in Noordwolde)
Onze eerste was een jaarling duivin 19-528 Milena, ze is dochter van de wonderduif Lakshmann 18-388 met drie keer top 10 van de afdeling en haar moeder is Lucinda 18-413 die weer een dochter is van de 1e Gouden Crack 14-808 x Hiawatha 14-719. de de 413 is dochter van twee topduiven, ze staat zelf op plaats 3 bij de Asduiven fond 2020.
Onze tweede van Fay Aux Loges was het wonderkind LIBORIO 18-663 die zelf dit jaar twee keer TT pakte met 2e NPO TROYES en vijf dagen later een 7e op de midfond. Deze Liborio is geboren uit twee supercracks, de vader is 16-657 JARROD met 2 x op TELETEKST en de moeder van Liborio verkreeg ik van Team GPS ( Ype Hemstra en Lex de Jong) 14-818 en deze "Hillie" pakte ook TWEE KEER TELETEKST. Dus de dochter in 6 dagen twee keer top 10 van de afdeling, en beide ouders ook twee keer op datzelfde Teletekst. Maar de dochter van Liborio is 19- 506 MARIELA, en die zit er ook aan te komen. Het vroege kind dit jaar van LEONIDAS 18-108 ( die een 1e van de afdeling vloog als jong en de Fiets won) x LIBORIO 18-663 gaf ik aan Kees Hoeben uit Wolvega... Maar Kees kreeg ook 1 van de twee vroege kinderen van 18-961 LUCINDE( 1e NPO Troyes en 2e Rethel) x 13-611 Mister X. Lucinde was verkocht, maar snel op het kweekhok twee eitjes, 1 zit hier ( 20-492)
De jongen werden vrij laat gelost te Venlo op een afstand van 163 km, ik heb de filmjes bekeken die daar gemaakt werden, voor mij een hele slechte losplaats, bij het water, er liggen boten naast met masten en draden, en aan de andere kant moeten ze omhoog de dijk op, en de auto,s waren zo geplaatst dat bij het loslaten de duiven in elkaars richting vlogen. en achter aan stond een gewone vrachtwagen met grote bak en daar aan vast een container vol duiven, waarschijnlijk is er in limburg geen betere plaats te vinden. Dus los om 10.15 uur in de warmte, volle containers. Maar ze waren goed van water voorzien, ze kwamen fit thuis, een enkele keek tijdens het landen even naar het platte dak waar water stond. Maar landen deden ze er niet, gewoon mooi op de klep. Geen twijfel, geen schrikachtige duiven. Om 12.02 uur komen er twee aan, waaronder de 2e getekende, die als eerst op de antenne staat( bij ons nog zoals het moet de antennes in het hok en niet onder de kleppen). De kijkers, ditmaal Roy Bos en Lammert van der Walle vonden geweldig hoe ze aankwamen, en vooral hoe mak ze zijn. Er waren er bij die van uit de lucht op mijn schouder of hoofd landen en de witte 538 zelfs op de rand van het voerbusje met pinda,s . Lammert die toch bijna 70 jaar duiven had, zei ONGELOFELIJK, NOG NOOIT GEZIEN.
Het bleken de twee snelsten van de club te zijn, de doffers 485 en 436 en ook wel ruim, de 485 vloog 1522 mpm, de 436 ook nog 1514 mpm , de derde duif in de club pakte reeds onder de 1500 mpm. Onze eersten bleken beide teletext te pakken, op plaats 6 en 10 tegen 17.871 duiven. En ja ook wij schrikken er steeds van, de zesde maal dit jaar op TT ( dus bij de 1e 10 van de afdeling) en drie keer zelfs met twee duiven, dus 9 Teletekst duiven dit jaar reeds.
De 20-485 Nimrod stond 2e getekende en was de eerste die op de klep viel Hij is zoon van 13-611 MISTER X x 14-832 HOPE 832 . Mister X is ook de vader van de hier erder genoemde Leonidas 18-108 (afdeling winnaar), en Hope 832 is een dochter van Famke met een 1e en rechtstreekse dochter van de Vechtmachine ( samenkweek toen met Djoerd van der Veen)
de 2e duif en dus goed voor de 10e TT tegen 17.871 duiven was 20-436 Nuria ( we dachten dat het een duivin was, moet dus nog een andere naam). Hij komt uit twee vliegers , vader is 19-890 Milenko en moeder is 17-027 Kumari Deze Kumari pakte vorig jaar op 19 verschillende vluchten prijs, geweldige duivin, voor het seizoen 2020 gewond dus nu op het kweekhok. 19-890 Milenko is zoon van de topper LAJOS 18-677 Asduif Vitesse en Asduif Natour x 18-105 Lolita die weer uit de zelfde duif komt als de vader van Musetta de beste jonge duif van Nederland 2019 Maar ook die Lajos 18-677 ( asduif Vitesse en natour) komt uit twee vlieg duiven. Kumari 17-027 is een speciaal gekweekte duif uit zoon ( Vechtmachine x Leah met 10 eersten). x Goldstuck uit zoon Ringloze Prange x dochter Goudhaantjhe van Rudi Diels. Deze zoon Vechtmachine 13-525 zit nu bij de combinatie Post uit Ens
Bij de jonge duiven was er zondag ochtend nog 1 achter... de 1e getekende 18-463 Noble-Laurens uit twee teletekst duiven. Maar vandaag zat hij gelukkig weer op de klep, dus geen duiven achter het afgelopen weekend.
Voor eind van deze week lijkt het niet goed, de ouden zou kunnen maar de jongen... veel te warm en oosten wind, veel gaan dan door noord holland en gaan niet over het water, raken de weg kwijt, gaan zout water drinken en komen niet thuis. Of naar een paar dagen met zo een schorre hoest...
Ik wens u een prettige dag
Terug