Dagboek

 

Beute Selectie info.

Bij het beoordelen van een duif zal worden gekeken naar de uiterlijke kenmerken, wat in het kopje gebeurt kunnen we niet zien. Of een duif op uw hok goed, matig of slecht verzorgd gaat worden in de toekomst kunnen we niet zien. Een goede liefhebber maakt van een iets minder gebouwde duif makkelijker een goede vlieger. En er zijn legio mensen die door slechte verzorging of “het gewoon niet zien” van een goed gebouwde duif met intelligentie zo maar een matig presterende duif maken.
De hand van u als liefhebber, en vooral uw ogen bepalen voor een deel de prestatie van uw duiven. Met uw ogen bedoel ik natuurlijk of u het ziet, een ziekte, het klimaat, de motivatie en wat er op uw hokken gebeurt, u moet het wel zien.

Bij de handselectie(beoordeling) zal eerst een bepaald type genoteerd worden, de meeste Vitesse duiven zijn wat breder aan de voorzijde, hellen wat naar voren, hebben gemiddeld een iets grotere bouw met bijbehorende grotere kop. En over het algemeen hebben Vitesse duiven een iets langere arm, hun borstspieren liggen dichter tegen het borstbeen aan en voelen wat harder aan. Mijn mening is dat een duif de eerste èèn, twee a drie uur(max) met zijn kop vliegt, ik bedoel daarmee dat een duif de eerste uren vliegt op motivatie en oriëntatie en met een matige tot slechte bouw zelfs kopprijzen kan winnen. Maar met een matige tot slechte bouw zullen de meeste duiven het geen seizoen kunnen volhouden. Ook de beste Vitesse duiven op afdeling en zeker op nationaal niveau zijn goed tot zeer goed gemaakt(van bouw).

Bij de allround duiven( types) zien we dat ze beter in de hand liggen, iets smaller aan de voorzijde, iets meer “vulling” aan de achterzijde, beter gespierd (ook iets verder van het borstbeen af gelegen). Allround types moeten in principe in staat zijn te presteren op alle vluchten van Vitesse, Midfond en dagfond. Door training, voeding en conditionering kan een allroundtype (zonder uiterlijke fouten) prijs vliegen op al deze afstanden.

Een eendaagse fondtype is heden ten dage wat kleiner van bouw, zijn rond, voelen vaak als een balletje(duivinnen), zijn goed gespierd en hebben een korte arm. Mijn mening is dat er niet heel veel verschil zit tussen een allround en een eendaagse fond duif qua type. Een duif die een vlucht van 700 km met 1000 mpm kan winnen (11,5 uur vliegen) kan dat ook op een vlucht van maar 2 uurtjes vliegen. Door motivatie, oriëntatie en het systeem van u als liefhebber. Andersom gaat dat bijna nooit op, een echte vitesse duif zal een 3/5 uurtjes vlucht soms nog aan kunnen maar zal afhaken bij die langere vluchten (langere vluchten qua aantal uurtjes). En soms kan een duif met vitesse bouw zelfs een eendaagse fondvlucht winnen, als de wind van achter komt, het uurtjes vliegen dus veel minder is, en door super motivatie kan het gebeuren dat zo een duif een npo vlucht wint. Ik zelf had dat bijvoorbeeld op Orleans 2012, toen ik met een jaarling de eerste npo won, de duif was een echte vitesse duif, en was van echt sprinterbloed (afstamming Euro Heremans). Was het een echte fondvlucht geweest met 9 tot 12 uurtjes vliegen dat had ze echt geen prijs gewonnen. Wat we bij de beste duiven op de eendaagse vluchten steeds vaker zien is dat de arm zo kort is dat hij bijna niet waarneembaar is en samen met goede spieren een vibrerende vleugel geeft, de zogenaamde trillers. U ziet op internet steeds meer filmpjes van duiven met een trillende vleugel (de liefhebber tilt de vleugel dan iets op). Meer en meer krijgt men door dat die trillende vleugels samen gaan met korte armen en goede spieren. Echte toppers op de vluchten met “veel uurtjes vliegen” hebben dat..

Marathon duiven zijn een slag apart, hier zien we een ander type duif. De ochtendlossing duiven (ZLU of non-stop) lijken veel op eendaagse fondduiven, hebben meestal een langere rug en een andere mentaliteit, ze zijn was rustiger in de handen en hebben voelbare andere spieren. Bij de overnachtduiven (middag lossing 800/ 1000 km) zien we meer diversiteit, er zijn heel goed gebouwde duiven bij en dat zijn altijd degene die het vaker dan èèn keer doen.                       
Duiven die echt vijf of zes keer een overnachtvlucht met goed gevolg volbrengen zitten ook de best gebouwde duiven.
Bij overnachtduiven (middaglossing 800/950 km) die een prijs winnen en soms zelfs vroeg maar matig van bouw zijn vinden we vaker nachtvliegers, die zijn minder in staat kop te vliegen door hun bouw maar omdat ze in de nacht stukken inhalen komen ze gewoon naar voren op de uitslag. Dus ook bij deze middaglossingen vinden we bij de echte supers een goede tot perfecte bouw. Maar zo nu en dan zien we een duif die het toch goed gedaan heeft op deze vluchten die minder goed van bouw zijn. Zie het als bij vitesse duiven. Ook daar zien we soms minder gebouwde duiven die het toch goed doen door hun verstand en motivatie. Maar dus ook bij de middag lossingen.
Duiven die in de nacht aankomen hebben trouwens allemaal een soort ster in het oog. De ondergrond kleur (vaak geel) zien we dan met uitsteeksels cq punten in de iris kleur. Het is opvallend dat alle nachtvliegers dat hebben. Omdraaien kun je het natuurlijk niet, je kunt niet zeggen dat iedere duif met zo een oog een nachtvlieger is. Dat vergeten mensen vaak: bepaalde kenmerken zie je bij top duiven, maar niet alle duiven met die kenmerken zijn top duiven.

Bij het keuren cq selecteren kijk ik altijd even naar de ogen. In mijn methode zijn er maar twee oogkleuren zijnde wit en geel. Ik kijk naar de ondergrond kleur en die is gewoon altijd wit of geel. Gemiddeld zie je bij vitesse duiven wat meer witogen en bij duiven voor de langere afstanden wat meer geel ogen. Bij marathon duiven zien we daarnaast ook nog eens dat gemiddeld de ogen wat donkerder zijn, de iris gaat wat meer naar de bruine kleur toe. Die mooie donkere ogen zien we ook vaker bij duiven die onder tropische omstandigheden wat vaker aan de kop zitten. Door de evolutie zijn die duiven ofwel die ogen daar geschikter voor. In landen met hoge temperaturen en dan ook nog spelers van lange afstanden zien we bijna alleen donkere ogen (meestal geel als ondergrond, ik noem ze zonnebril ogen).

Dan komen we nog bij wat ik plus of min ogen noem. Plus-ogen hebben een donkere antracietkleurige ring(verkenningcirkel) om de pupil en min-ogen  hebben die niet (of maar gedeeltelijk). Qua kwaliteit in presteren of kweken maakt het niets uit of een duif een plus of een min oog heeft. Wel zeer opvallend is dat alle echte superduiven die ik zag en waarvan ik de ouders mocht bekijken, dat één van die ouders een plus oog heeft of soms zelfs beide ouders of heel soms dat beide ouders een halve verkenningsring hebben. Een top duif uit twee ouders met een min oog heb ik nog niet gezien. Om de meeste kans te maken op goede jongen zet je dus steeds de best gebouwde duiven tegen elkaar en kijk je bij de koppeling naar de ogen, zorg dat dat één van de duiven van het koppel een plus-oog heeft. Kweek nooit alleen met duiven omdat ze mooie ogen hebben, als er een slechte bouw op een duif zit mag hij een geweldig oog hebben, kweken doen we er dan niet mee.

Andere opvallende zaken bij veel top duiven is dat ze een kleine pupil hebben, soms zelfs boos kijken en een scherpe bek hebben. En opvallend bij goede kweekduivinnen is dat ze naast een goede bouw, een (meestal) plus oog hebben dat er twee wratjes onder aan de bek zitten. Natuurlijk niet bij allemaal, maar wel opvallend dat het zo veel zijn die het wel hebben.

Liefhebbers die een geweldig kweekkoppel hebben, waar gewoon diverse asduiven, teletekst duiven of eerste prijswinnaars uit komen zijn soms verontwaardigd dat ik één van die duiven van het koppel een goede waardering geef en de ander een slechte. Ik denk dat heel veel top kweekkoppels gewoon één goede duif zijn met een …. partner. Dus dan heeft zo een liefhebber gewoon een goede kweekduif en is het soms nog beter om het koppel te scheiden en een betere partner te nemen.

We hebben het nog niet echt gehad over de rug en de vleugels en de stuit en dat zijn toch belangrijke onderdelen. Om met de rug te beginnen, eigenlijk moeten we spreken over rug, lendenen en bovenstuit. Maar ik noem het in één keer gewoon de rug. De rug is voor mij misschien wel het minst belangrijke aan een duif. Er zijn heel goede duiven die een matige rug hebben, geen slechte rug met zo een aangeplakte staart hoor, maar een matige rug. Een matige rug zou op de tentoonstelling 18 punten krijgen. Bij de rug zou je kunnen zeggen: Matig is het nieuwe goed. Die plank-ruggen die men vroeger graag zag en die eigenlijk op de show nog steeds gewenst zijn zie we bij de huidige topvlieger bijna niet. Goede hedendaagse wedstrijd duiven hebben een matige tot goede rug.
De stuit van een duif is veel belangrijker, maar niet altijd het zelfde te beoordelen. Door de rui, ziekte, zwakke gezondheid, ouderdom of veel eitjes leggen kan een stuit tijdelijk of blijven wat open staan. Soms zelfs heel erg open wanneer een duif veel te dik is of een breuk heeft, dan zou je een stuit moeten afkeuren... maar als je de oorzaak weet of in een bepaalde periode zit moet je er wel rekening mee houden. En er zijn diverse meningen over, in mijn visie moet een stuit goed gesloten zij, dik en stevig aanvoelen en niet te puntig. Maar door ervaring voel ik soms de oorzaak, dan is het niet iets van de desbetreffende duif maar een “tijdelijk of door oorzaak slechte stuit”.
Bij de vleugels zijn voor mij enkele zaken van belang. Ik heb het armpje graag zo kort mogelijk, omdat ik duiven wil die 11 uur kunnen vliegen. Maar selecteer ik een vitesse duif dan mag het armpje gerust langer zijn en krijgt hij toch het woord “goed”. In mijn visie moet er een redelijke verspringing tussen de voorvleugel en achtervleugel zitten ofwel de pennen van de achtervleugel “de broek” moeten wat korter zijn dan de eerste slagpen van de voorvleugel cq actieve vleugel.
Wanneer men de jongen net afzet van de ouders dan kijkt u daar niet naar, pas na de grote rui is de verspringing goed zichtbaar. En heel belangrijk vind ik dat de eerste vier/vijf slagpennen van de voorvleugel mooi dicht tegen en over elkaar liggen. Ik wil geen zogenaamde kippenvleugel , een kip kan slecht vliegen omdat de pennen te ver uit elkaar staat. Een kippenvleugel bij duiven is belangrijk maar niet van levensbelang, ze kunnen gewoon prijs winnen natuurlijk, maar het kost hun tijd, ze hebben gewoon minder draag en slagkracht. Bij echte super duiven zie ik het nooit. Wel opletten: door geen bad te geven gaan de eerste pennen wat uit elkaar staan, worden wat smaller en het lijkt of ze vierkanter zijn, het is dan geen kippenvleugel van geboorte maar door de omstandigheden en de verzorging van de baas zo geworden. Verder zie ik bij top duiven altijd een vrij lange vleugel die tot in het donkere stuk van de staart komt. Soms ziet men een duif met een mooie lange vleugel en die toch niet tot in het donkere stuk van de staart komt.... deze duiven hebben een slechte rug, waardoor er een aangeplakte staart aan hangt.. het lijkt dan voor sommigen alsof de vleugels te kort zijn.

Al met al veel info over selectie. Na de keuring krijgt een duif een cijfer variërend van 5 tot en met 8,5 . Geen enkele duif krijgt hoger dan een 8,5 (al denk ik het wel eens, deze verdiend een 9). In mijn methode kweekt men met alle duiven die het cijfer 8 hebben en dat is 8-. 8. 8+ of 8,5 soms moet ik het even uitleggen maar een 8- is dus net onder een 8 en een 8+ net boven de 8. Met een 7,5 kan men prima vliegen maar kweken pas wanneer het blijkt een excellente vlieger te zijn. In mijn visie moeten alle duiven onder de 7,5 verdwijnen van de hokken. Al vinden we heus wel eens een duif met een 7+ die het goed doet. Deze duif heeft dan veel verstand, oriëntatie en of motivatie en wat in het kopje van een duif aanwezig is kunnen we niet zien. Vooral als jonge duif en of op de vitesse zien we dus wel eens een 7 die het goed doet. Laat hem dan lekker op die afstanden, geniet er van maar kweek er niet uit. De kans dat uit matig gebouwde duiven een goede komt is bijna uitgesloten (kijk wel even bij het stukje over een goed kweekkoppel).

Ik denk dat iedereen die echt selecteert op duiven met een 8, die bij elkaar houd en zijn best doet beter gaat presteren dan ooit.
Uitzonderingen zijn er altijd, niemand is zonder fouten, ook een duiven keurder niet en men praat gewoonweg liever over die ene 6 die een goede duif werd dan over die honderden met een 8 die het ook werden. En laat u niet foppen, soms hoor ik: u heeft het fout want deze 6 is een goede duif omdat zijn opa een goede of dure was....  Of u heeft het fout, deze 6 is een goede vlieger. Op mijn vragen over welke prestaties? Ja drie eersten...op mijn hok... en ik speel niet zo goed. Regelmatig hoor ik over super prestaties maar bij navraag op papier.. komt er niks. GJB

VITESSE SCHEMA BELGIE
3-2-2023

Deze Liefhebber speelt met 9 weduwnaars.

Quiévrain 106 km en Noyon  210 km
26 maart de eerste vlucht een zondag

 
  • Ik ga er van uit dat u zondags speelt, met één nacht mand, dus zaterdagavond inzetten
  • Ik ga er van uit dat u de eerste vlucht reeds op weduwschap begint, dat dus het eventueel broeden en of jongen groot brengen achter de rug is
  • De afstanden voor u zijn 106 en 210 km, deze afstanden zijn kort en het maakt voor het schema niets uit of ze naar Quiévrain gaan of Noyon

 

Zondag 19 Maart is voor u het echte startsein om het echte schema te beginnen, dus de zondag voor de eerste vlucht ( 26 Maart).

 
Vanaf nu ( begin februari) tot die 19e Maart heeft u uw eigen systeem qua gezondheid, voorbereiding en voeding. Het advies is om samen met uw dierenarts te onderzoeken of ze helemaal gezond zijn. Gebruik niet zo maar medicatie op eigen “gevoel” , laat ze onderzoeken door een duivendokter met ervaring, op zijn advies gaat u handelen. Wel is het zo dat er doctoren zijn die graag verkopen c.q. geld verdienen en iedere keer dat u de praktijk bezoekt hij wel “iets“ vind om medicatie te kunnen mee geven. Een heel klein beetje Tricho( het geel) is niet erg, een beetje Coccidiose is niet erg, dat vinden ze eigenlijk altijd. Het is aan u te beoordelen of er wederom gekuurd moet worden. Het “koppenprobleem” word ook door iedere arts anders behandeld. U moet zorgen voor een goed klimaat op uw hokken, een droog en tochtvrij hok met passend verluchting systeem, dan is het koppen probleem makkelijk te behandelen of helemaal niet aan de orde.
Advies: Gebruik nu tot 1 Maart 1 a 2 keer in de week LTW door het drinkwater. Tot 19 Maart  1 a 2 keer per week Olympic MG Mix over het voer aanplakken met Colicontrol of Pigeon Balance en 1 x per week Bevisol door het drinkwater ( dit kan samen met LTW). Bij de doffers maar ook hun partners.
Op 1 Maart begint u met 14 dagen lang LTW te verstrekken door het drinkwater bij uw weduwnaars en liefst ook bij hun partners. Veertien dagen lang en iedere dag vers. Natuurlijk kunt u het overschot prima aan de jongen of de kwekers geven, we gooien niets weg.
Het gehele jaar door dus 52 weken per jaar staat er voor alle duiven ( vliegers, kwekers en jongen) verse BEUTEBAK ter beschikking, voor uw 9 weduwnaars komt dat op een handje per dag. Andere potjes met mineralen, grit, roodsteen, maag kiezels etc. zijn dan niet nodig zijn vaak te zout of gewoon onnodig. Tijdens het vliegseizoen op de dag van inzetten geen verse Beutebak verstrekken
Probeer alle duiven iedere week een bad te geven met BEUTE BADZOUT voor een zachte pluim, frisse kop en een goed gevoel (en luis houd er niet van).


Zondag , de dag van thuiskomst. De duiven hebben volle bak Premium Weduwschap van Beyers staan bij thuiskomst. Zorg dat de thuisblijvende duivinnen ook goed hebben kunnen eten die dag, bij thuiskomst van haar doffer moet ze aandacht voor hem hebben. Bij thuiskomst wat snoepzaad in zijn broedbak en eventueel een paar pinda’s . Bij thuiskomst staat er reeds een drink pot gereed met PIGEON BALANCE door het drinkwater ( 2 ml per liter water), op warme zondagen is het goed om tegelijkertijd ELECTROBOOST te verstrekken ( kan gewoon door de Pigeon Balance). Bij het scheiden van de geslachten een OOG en NEUSDRUPPEL in beide ogen van de doffers.Na het wegnemen van de duivinnen gaan de doffers meestal naar de voerbak en mogen zich tegoed doen aan de restanten tot ongeveer 19.00 uur, daarna het voer weg pakken.


Maandag, de dag na thuiskomst hoeven de weduwnaars er niet uit, ze krijgen het bad met Beute Badzout in het hok, in de volière of gewoon buiten, maar trainen hoeft niet op maandag. In de ochtend komt er voor de gehele dag Beyers Elite Enzymix Recup in de gezamenlijke voerbak. Over dit voer komt de OLIMPIC MG MIX aangeplakt met LECITHINE OLIE. U heeft 9 weduwnaars, en op de maandag krijgen ze 9 x 40 gram is 360 gram in één keer in de voerbak, dat kunnen ze eten als ze dat willen tot ongeveer 18.00 uur die avond, en dan de eventuele restanten weg pakken. Door het drinkwater wederom de PIGEON BALANCE 2 ml per liter water


Dinsdag. Na de ochtend training krijgen de weduwnaars 10 gram Beyers Elite Recup per duif in de gezamenlijke voerbak, dus 9 x 10 gram is 90 gram en niets meer, en wederom OLYMPIC MG MIX over het voer aangeplakt met LECITHINE OLIE. Door het drinkwater gaat LTW, de gehele dag. Na de middag/avond training van een uur krijgen de weduwnaars 20 gram Beyers Elite Recup met Olympic MG Mix en Lecithine olie. De 9 weduwnaars x 20 gram is 180 gram in de gezamenlijke voerbak. Een Weegschaal gebruiken om de grammen precies af te kunnen wegen. De dinsdag is de perfecte dag om de Yellow drops te gebruiken, het tijdstip van geven is niet van belang( het makkelijkste is misschien na de avond maaltijd). In beide neusgaten één druppel. Advies: pas op, het vlekt om uw kleding.


Woensdag. Na de ochtend training krijgen de weduwnaars 10 gram Beyers Elite Recup per duif in de gezamenlijke voerbak, dus 9 x 10 gram is 90 gram. Door het drinkwater gaat LTW, de gehele dag. De weduwnaars krijgen vandaag als extraatje een mix van snoepzaad en hennep ( snoepzaad bevat ook reeds een deel hennep, maar ik adviseer het hennep gehalte om hoog te brengen tot 50%). Voor uw 9 weduwnaars weegt u een 30 gram af. Dit kunt u in één keer geven in de voerbak, maar als u het fijner vind ook per doffer in zijn broedbak. En de tijdstip van het geven kunt u zelf bepalen, misschien tussen 12 en 13 uur, maar het kan ook prima na een training in de avond. Na de middag/avond training krijgen de 9 doffers wederom  9 x 20 = 180 gram maar nu een mix van Beyers Recup en Beyers Premium Weduwschap 50/50
Donderdag. Na de ochtend training krijgen de doffers 100% Beyers Premium Weduwschap in de gezamenlijke voerbak. Bij uw 9 weduwnaars is dat wederom 9 x 10 = 90 gram. Het extraatje(snoepzaad/hennep) is gelijk als op de woensdag, dus wederom ongeveer 30 gram. Door het drinkwater de gehele dag LTW samen met BEVISOL. De Bevisol er vandaag doorheen omdat we richting het vlucht weekend gaan. Na de middag/avond training krijgen de doffers wederom Beyers Premium Weduwschap en wederom 20 gram per duif dus dat is voor uw 9 weduwnaars 180 gram in de gezamenlijke voerbak.


Vrijdag. Na de ochtend training krijgen de doffers ditmaal 20 gram per duif en dan een mix van   50% Beyers Premium Weduwschap en 50% Beyers Elite Enzymix Energie in de gezamenlijke voerbak, ze mogen hiervan eten wat ze willen en is er na een uur nog een restant dan pakt u dat weg. Het is op de vrijdagochtend dus 9 x 20 = 180 gram. Het extraatje van 30 gram snoepzaad/hennep geeft u vandaag het best tussen 11 en 14.00 uur dus rond de middag. Na de middag/avond training krijgen de doffers maar liefst 40 gram per duif en dan 100% Beyers Elite Enzymix Energie dus dat is voor uw 9 weduwnaars 9 x 40 = 360 gram , dit eten ze meestal niet allemaal op, het mag blijven staan tot de zaterdagochtend rond 10/11.00 uur.


Zaterdag, de dag van inzetten, laat u de doffers niet trainen , rond 10 a 11 uur in de ochtend pakt u de restanten voer van de vrijdagavond weg. Was het voer op de zaterdagochtend tegen 09.00 uur toch verdwenen dan mogen ze nog het extraatje snoepzaad/hennep van totaal 30 gram, maar alleen als alles van die 40 gram per duif van vrijdag weg is. Advies is iedere week de duivinnen te tonen, maar daar denkt iedere liefhebber anders over. Bij erg warm weer mag op de dag van inzetten de Electroboost door het drinkwater


De Support capsules en eventuele Beconval pills gebruikt u als vitesse speler alleen bij slecht verlopen vluchten of bij laatkomers.
 
Succes

Gert Jan Beute 03-02-2023

Terug