Dagboek

 

Beute Selectie info.

Bij het beoordelen van een duif zal worden gekeken naar de uiterlijke kenmerken, wat in het kopje gebeurt kunnen we niet zien. Of een duif op uw hok goed, matig of slecht verzorgd gaat worden in de toekomst kunnen we niet zien. Een goede liefhebber maakt van een iets minder gebouwde duif makkelijker een goede vlieger. En er zijn legio mensen die door slechte verzorging of “het gewoon niet zien” van een goed gebouwde duif met intelligentie zo maar een matig presterende duif maken.
De hand van u als liefhebber, en vooral uw ogen bepalen voor een deel de prestatie van uw duiven. Met uw ogen bedoel ik natuurlijk of u het ziet, een ziekte, het klimaat, de motivatie en wat er op uw hokken gebeurt, u moet het wel zien.

Bij de handselectie(beoordeling) zal eerst een bepaald type genoteerd worden, de meeste Vitesse duiven zijn wat breder aan de voorzijde, hellen wat naar voren, hebben gemiddeld een iets grotere bouw met bijbehorende grotere kop. En over het algemeen hebben Vitesse duiven een iets langere arm, hun borstspieren liggen dichter tegen het borstbeen aan en voelen wat harder aan. Mijn mening is dat een duif de eerste èèn, twee a drie uur(max) met zijn kop vliegt, ik bedoel daarmee dat een duif de eerste uren vliegt op motivatie en oriëntatie en met een matige tot slechte bouw zelfs kopprijzen kan winnen. Maar met een matige tot slechte bouw zullen de meeste duiven het geen seizoen kunnen volhouden. Ook de beste Vitesse duiven op afdeling en zeker op nationaal niveau zijn goed tot zeer goed gemaakt(van bouw).

Bij de allround duiven( types) zien we dat ze beter in de hand liggen, iets smaller aan de voorzijde, iets meer “vulling” aan de achterzijde, beter gespierd (ook iets verder van het borstbeen af gelegen). Allround types moeten in principe in staat zijn te presteren op alle vluchten van Vitesse, Midfond en dagfond. Door training, voeding en conditionering kan een allroundtype (zonder uiterlijke fouten) prijs vliegen op al deze afstanden.

Een eendaagse fondtype is heden ten dage wat kleiner van bouw, zijn rond, voelen vaak als een balletje(duivinnen), zijn goed gespierd en hebben een korte arm. Mijn mening is dat er niet heel veel verschil zit tussen een allround en een eendaagse fond duif qua type. Een duif die een vlucht van 700 km met 1000 mpm kan winnen (11,5 uur vliegen) kan dat ook op een vlucht van maar 2 uurtjes vliegen. Door motivatie, oriëntatie en het systeem van u als liefhebber. Andersom gaat dat bijna nooit op, een echte vitesse duif zal een 3/5 uurtjes vlucht soms nog aan kunnen maar zal afhaken bij die langere vluchten (langere vluchten qua aantal uurtjes). En soms kan een duif met vitesse bouw zelfs een eendaagse fondvlucht winnen, als de wind van achter komt, het uurtjes vliegen dus veel minder is, en door super motivatie kan het gebeuren dat zo een duif een npo vlucht wint. Ik zelf had dat bijvoorbeeld op Orleans 2012, toen ik met een jaarling de eerste npo won, de duif was een echte vitesse duif, en was van echt sprinterbloed (afstamming Euro Heremans). Was het een echte fondvlucht geweest met 9 tot 12 uurtjes vliegen dat had ze echt geen prijs gewonnen. Wat we bij de beste duiven op de eendaagse vluchten steeds vaker zien is dat de arm zo kort is dat hij bijna niet waarneembaar is en samen met goede spieren een vibrerende vleugel geeft, de zogenaamde trillers. U ziet op internet steeds meer filmpjes van duiven met een trillende vleugel (de liefhebber tilt de vleugel dan iets op). Meer en meer krijgt men door dat die trillende vleugels samen gaan met korte armen en goede spieren. Echte toppers op de vluchten met “veel uurtjes vliegen” hebben dat..

Marathon duiven zijn een slag apart, hier zien we een ander type duif. De ochtendlossing duiven (ZLU of non-stop) lijken veel op eendaagse fondduiven, hebben meestal een langere rug en een andere mentaliteit, ze zijn was rustiger in de handen en hebben voelbare andere spieren. Bij de overnachtduiven (middag lossing 800/ 1000 km) zien we meer diversiteit, er zijn heel goed gebouwde duiven bij en dat zijn altijd degene die het vaker dan èèn keer doen.                       
Duiven die echt vijf of zes keer een overnachtvlucht met goed gevolg volbrengen zitten ook de best gebouwde duiven.
Bij overnachtduiven (middaglossing 800/950 km) die een prijs winnen en soms zelfs vroeg maar matig van bouw zijn vinden we vaker nachtvliegers, die zijn minder in staat kop te vliegen door hun bouw maar omdat ze in de nacht stukken inhalen komen ze gewoon naar voren op de uitslag. Dus ook bij deze middaglossingen vinden we bij de echte supers een goede tot perfecte bouw. Maar zo nu en dan zien we een duif die het toch goed gedaan heeft op deze vluchten die minder goed van bouw zijn. Zie het als bij vitesse duiven. Ook daar zien we soms minder gebouwde duiven die het toch goed doen door hun verstand en motivatie. Maar dus ook bij de middag lossingen.
Duiven die in de nacht aankomen hebben trouwens allemaal een soort ster in het oog. De ondergrond kleur (vaak geel) zien we dan met uitsteeksels cq punten in de iris kleur. Het is opvallend dat alle nachtvliegers dat hebben. Omdraaien kun je het natuurlijk niet, je kunt niet zeggen dat iedere duif met zo een oog een nachtvlieger is. Dat vergeten mensen vaak: bepaalde kenmerken zie je bij top duiven, maar niet alle duiven met die kenmerken zijn top duiven.

Bij het keuren cq selecteren kijk ik altijd even naar de ogen. In mijn methode zijn er maar twee oogkleuren zijnde wit en geel. Ik kijk naar de ondergrond kleur en die is gewoon altijd wit of geel. Gemiddeld zie je bij vitesse duiven wat meer witogen en bij duiven voor de langere afstanden wat meer geel ogen. Bij marathon duiven zien we daarnaast ook nog eens dat gemiddeld de ogen wat donkerder zijn, de iris gaat wat meer naar de bruine kleur toe. Die mooie donkere ogen zien we ook vaker bij duiven die onder tropische omstandigheden wat vaker aan de kop zitten. Door de evolutie zijn die duiven ofwel die ogen daar geschikter voor. In landen met hoge temperaturen en dan ook nog spelers van lange afstanden zien we bijna alleen donkere ogen (meestal geel als ondergrond, ik noem ze zonnebril ogen).

Dan komen we nog bij wat ik plus of min ogen noem. Plus-ogen hebben een donkere antracietkleurige ring(verkenningcirkel) om de pupil en min-ogen  hebben die niet (of maar gedeeltelijk). Qua kwaliteit in presteren of kweken maakt het niets uit of een duif een plus of een min oog heeft. Wel zeer opvallend is dat alle echte superduiven die ik zag en waarvan ik de ouders mocht bekijken, dat één van die ouders een plus oog heeft of soms zelfs beide ouders of heel soms dat beide ouders een halve verkenningsring hebben. Een top duif uit twee ouders met een min oog heb ik nog niet gezien. Om de meeste kans te maken op goede jongen zet je dus steeds de best gebouwde duiven tegen elkaar en kijk je bij de koppeling naar de ogen, zorg dat dat één van de duiven van het koppel een plus-oog heeft. Kweek nooit alleen met duiven omdat ze mooie ogen hebben, als er een slechte bouw op een duif zit mag hij een geweldig oog hebben, kweken doen we er dan niet mee.

Andere opvallende zaken bij veel top duiven is dat ze een kleine pupil hebben, soms zelfs boos kijken en een scherpe bek hebben. En opvallend bij goede kweekduivinnen is dat ze naast een goede bouw, een (meestal) plus oog hebben dat er twee wratjes onder aan de bek zitten. Natuurlijk niet bij allemaal, maar wel opvallend dat het zo veel zijn die het wel hebben.

Liefhebbers die een geweldig kweekkoppel hebben, waar gewoon diverse asduiven, teletekst duiven of eerste prijswinnaars uit komen zijn soms verontwaardigd dat ik één van die duiven van het koppel een goede waardering geef en de ander een slechte. Ik denk dat heel veel top kweekkoppels gewoon één goede duif zijn met een …. partner. Dus dan heeft zo een liefhebber gewoon een goede kweekduif en is het soms nog beter om het koppel te scheiden en een betere partner te nemen.

We hebben het nog niet echt gehad over de rug en de vleugels en de stuit en dat zijn toch belangrijke onderdelen. Om met de rug te beginnen, eigenlijk moeten we spreken over rug, lendenen en bovenstuit. Maar ik noem het in één keer gewoon de rug. De rug is voor mij misschien wel het minst belangrijke aan een duif. Er zijn heel goede duiven die een matige rug hebben, geen slechte rug met zo een aangeplakte staart hoor, maar een matige rug. Een matige rug zou op de tentoonstelling 18 punten krijgen. Bij de rug zou je kunnen zeggen: Matig is het nieuwe goed. Die plank-ruggen die men vroeger graag zag en die eigenlijk op de show nog steeds gewenst zijn zie we bij de huidige topvlieger bijna niet. Goede hedendaagse wedstrijd duiven hebben een matige tot goede rug.
De stuit van een duif is veel belangrijker, maar niet altijd het zelfde te beoordelen. Door de rui, ziekte, zwakke gezondheid, ouderdom of veel eitjes leggen kan een stuit tijdelijk of blijven wat open staan. Soms zelfs heel erg open wanneer een duif veel te dik is of een breuk heeft, dan zou je een stuit moeten afkeuren... maar als je de oorzaak weet of in een bepaalde periode zit moet je er wel rekening mee houden. En er zijn diverse meningen over, in mijn visie moet een stuit goed gesloten zij, dik en stevig aanvoelen en niet te puntig. Maar door ervaring voel ik soms de oorzaak, dan is het niet iets van de desbetreffende duif maar een “tijdelijk of door oorzaak slechte stuit”.
Bij de vleugels zijn voor mij enkele zaken van belang. Ik heb het armpje graag zo kort mogelijk, omdat ik duiven wil die 11 uur kunnen vliegen. Maar selecteer ik een vitesse duif dan mag het armpje gerust langer zijn en krijgt hij toch het woord “goed”. In mijn visie moet er een redelijke verspringing tussen de voorvleugel en achtervleugel zitten ofwel de pennen van de achtervleugel “de broek” moeten wat korter zijn dan de eerste slagpen van de voorvleugel cq actieve vleugel.
Wanneer men de jongen net afzet van de ouders dan kijkt u daar niet naar, pas na de grote rui is de verspringing goed zichtbaar. En heel belangrijk vind ik dat de eerste vier/vijf slagpennen van de voorvleugel mooi dicht tegen en over elkaar liggen. Ik wil geen zogenaamde kippenvleugel , een kip kan slecht vliegen omdat de pennen te ver uit elkaar staat. Een kippenvleugel bij duiven is belangrijk maar niet van levensbelang, ze kunnen gewoon prijs winnen natuurlijk, maar het kost hun tijd, ze hebben gewoon minder draag en slagkracht. Bij echte super duiven zie ik het nooit. Wel opletten: door geen bad te geven gaan de eerste pennen wat uit elkaar staan, worden wat smaller en het lijkt of ze vierkanter zijn, het is dan geen kippenvleugel van geboorte maar door de omstandigheden en de verzorging van de baas zo geworden. Verder zie ik bij top duiven altijd een vrij lange vleugel die tot in het donkere stuk van de staart komt. Soms ziet men een duif met een mooie lange vleugel en die toch niet tot in het donkere stuk van de staart komt.... deze duiven hebben een slechte rug, waardoor er een aangeplakte staart aan hangt.. het lijkt dan voor sommigen alsof de vleugels te kort zijn.

Al met al veel info over selectie. Na de keuring krijgt een duif een cijfer variërend van 5 tot en met 8,5 . Geen enkele duif krijgt hoger dan een 8,5 (al denk ik het wel eens, deze verdiend een 9). In mijn methode kweekt men met alle duiven die het cijfer 8 hebben en dat is 8-. 8. 8+ of 8,5 soms moet ik het even uitleggen maar een 8- is dus net onder een 8 en een 8+ net boven de 8. Met een 7,5 kan men prima vliegen maar kweken pas wanneer het blijkt een excellente vlieger te zijn. In mijn visie moeten alle duiven onder de 7,5 verdwijnen van de hokken. Al vinden we heus wel eens een duif met een 7+ die het goed doet. Deze duif heeft dan veel verstand, oriëntatie en of motivatie en wat in het kopje van een duif aanwezig is kunnen we niet zien. Vooral als jonge duif en of op de vitesse zien we dus wel eens een 7 die het goed doet. Laat hem dan lekker op die afstanden, geniet er van maar kweek er niet uit. De kans dat uit matig gebouwde duiven een goede komt is bijna uitgesloten (kijk wel even bij het stukje over een goed kweekkoppel).

Ik denk dat iedereen die echt selecteert op duiven met een 8, die bij elkaar houd en zijn best doet beter gaat presteren dan ooit.
Uitzonderingen zijn er altijd, niemand is zonder fouten, ook een duiven keurder niet en men praat gewoonweg liever over die ene 6 die een goede duif werd dan over die honderden met een 8 die het ook werden. En laat u niet foppen, soms hoor ik: u heeft het fout want deze 6 is een goede duif omdat zijn opa een goede of dure was....  Of u heeft het fout, deze 6 is een goede vlieger. Op mijn vragen over welke prestaties? Ja drie eersten...op mijn hok... en ik speel niet zo goed. Regelmatig hoor ik over super prestaties maar bij navraag op papier.. komt er niks. GJB

20 KOPPELS DUBBEL WEDUWSCHAP VITESSE EN MIDFOND
11-3-2023

Het volgende systeem  heb ik geschreven voor een Liefhebber met 20 koppels, dubbel weduwschap, vitesse midfond. 

het voersysteem voor weduwnaars of duivinnen is precies gelijk

 
Op 15 Maart begint u met 14 dagen lang LTW te verstrekken door het drinkwater bij uw weduwnaars en weduwduivinnen. Veertien dagen lang en iedere dag vers. Natuurlijk kunt u het overschot prima aan de jongen of de kwekers geven, we gooien niets weg.         Na deze 14 dagen LTW gaat u 7 dagen PIGEON BALANCE geven, dus van 30 maart tot en met 6 April
Als uw vliegers de jongen groot hebben en ze staan op weduwschap, dan kunt u beginnen met ze tijdelijk licht voer te geven, het beste wat te krijgen is heet Beyers Elite Recup. Als op 15 Maart de jongen er bij weg zijn kunt u gelijk met de LTW kuur beginnen met de Recup. U heeft op dit ogenblik 20 koppels vliegers, dat wil zeggen 40 duiven ( op dit ogenblik), van 15 Maart tot en met 29 Maart geeft u uw duiven dus 40 x 35 gram = 1400 gram ( 1,4 kg). Dat is voor de weduwnaars en weduwduivinnen, dus 700 gram naar de doffers en 700 gram naar de duivinnen.  Zijn er door roofvogels of andere redenen minder duiven, gaat u ook minder voeren, steeds het aantal duiven x 35 gram . Dat mag in deze periode één keer per dag, maar u mag het natuurlijk ook over twee voerbeurten verdelen. Bijvoorbeeld de 700 gram bij twee keer voeren naar 300 gram in de ochtend en 400 gram in de avond.
Rond die 15e Maart gaat u ook beginnen met de Olympic MG Mix over het voer, het makkelijkste is om gelijk te wennen aan het systeem en dat is op zondag en maandag Olympic MG Mix over het voer aangeplakt met Lecithine olie , u kunt in plaats van de Lecithine olie te gebruiken ook kiezen voor de Colicontrol. Wij gebruiken vanaf de eerste vlucht de lecithine olie, vooral van belang richting de eendaagse fond. Maar u als vitesse midfond speler kan ook kiezen voor Colicontrol. Voor uw 40 duiven doet u 2 afgestreken maatscheppen Olympic MG Mix over het voer en 15 ml Colicontrol, dit goed mengen ( het mag de avond van te voren reeds gemaakt worden). Als u de Lecithine olie gaat gebruiken even het volgende. Zet het flesje in of onder heet water voor ongeveer 10 minuten, draai daarna de dop er af, gebruik een roerstok of achterzijde van een lepel om goed te roeren, onder in de fles zit namelijk de werkzame Lecithine, dus goed roeren, daarna het dopje er weer op, even schudden en u kunt het gebruiken. Voor uw 40 duiven ongeveer twee eetlepels over het voer, mengen en dan de Olympic MG Mix er over en weer goed mengen.
Als u nog niets gedaan heeft qua medicatie tegen het geel of luchtwegproblemen is het in de 14 dagen Recup er eventueel de tijd voor. Niet door het water, daarin zit de LTW of Pigeon Balance maar over het voer. In de periode van 15 tot 30 Maart zou u een geelkuur of een “koppen” kuur kunnen geven. Er zijn diverse zeer goede combinatie kuren te verkrijgen bij de dierenartsen, een hele goede op dit ogenblik is de Octaplan van Bert Brink, als u die 5/7 dagen over het voer geeft aangeplakt met de Lecithine olie, Yoghurt of Bevisol kunt u er eigenlijk van uitgaan dat ze vrij zijn van die ziekten. Ook de Combinatiemix van Dokter van der Sluis is een topper, of van Belgica de Weerd de mix van Anti Slijm, BS en Ornispecial. Het aantal dagen en aanplakmethode is gelijk.
 
Het gehele jaar door dus 52 weken per jaar staat er voor alle duiven ( vliegers, kwekers en jongen) verse BEUTEBAK ter beschikking, bij al uw duiven, jong, oud en kwekers. Andere potjes met mineralen, grit, roodsteen, maag kiezels etc. zijn dan niet nodig zijn vaak te zout of gewoon onnodig. Tijdens het vliegseizoen op de dag van inzetten geen verse Beutebak verstrekken, wel mag het restant van de dag ervoor blijven staan
Probeer alle duiven iedere week een bad te geven met BEUTE BADZOUT voor een zachte pluim, frisse kop en een goed gevoel ( en luis houd er niet van).
Uw favoriete vluchten zijn vitesse en midfond inzetten op vrijdag en de midfond op donderdag of vrijdag en op zaterdag de thuiskomst, in het schema hier onder ga ik daar van uit. Als u op de eendaagse fond gaat spelen is het systeem iets anders( niet veel) dan komen we er wel op terug tegen die tijd.
Ik vind het heel belangrijk om iedere week te tonen voor het inzetten. U zet eerst de broedschalen in de bakken of draait ze om( als ze er op de kop natuurlijk nog in staan), de doffers gaan in de broedschaal, u laat uw duivinnen los op het hok van de weduwnaars, die gaan gelijk naar hun broedbak in u sluit het koppel op. Wanneer alle koppels opgesloten zijn gaat u een half uur tot uur het hok uit ( als u daar tijd voor heeft op de inzet dag). Komt u weer in het hok, dan heeft u de manden gereed staan en pakt u ze per koppel uit een broedbak, steeds beide duiven samen, de doffer in de doffer mand en de duivin in de duivinnen mand. En dan naar het tweede koppel etc. Bij opgesloten duiven zijn ze veel gemakkelijk en rustiger te pakken. Begin met dit tonen reeds op een eventuele africhtingvlucht van de vereniging of afdeling
Zaterdag , de dag van thuiskomst. De duiven hebben volle bak Premium Weduwschap van Beyers staan bij thuiskomst. Bij 40 duiven is volle bak 1400 gram dus 1,4 kilo, dat staat gewoon in de voerbak op de grond( daarom de thuisblijvers ook opsluiten, die gaan knoeien met het voer) Ik ga er van uit dat u dubbel weduwschap speelt, dus beide partners zijn op de vlucht en komen zaterdag thuis. Bij thuiskomst ligt er wat snoepzaad in hun broedbak en u geeft de thuiskomende duif enkele pinda’s in zijn broedbak . Bij thuiskomst staat er reeds een drink pot gereed met PIGEON BALANCE door het drinkwater ( 2 ml per liter water), op warme zondagen is het goed om tegelijkertijd ELECTROBOOST te verstrekken ( kan gewoon door de Pigeon Balance). Bij het scheiden van de geslachten een OOG en NEUSDRUPPEL in beide ogen van de vliegers( vooral bij slecht weer of juist hele warme zaterdagen). Na het wegnemen van hun partner gaan de vliegers meestal naar de voerbak( de helft van het restant gaat mee naar de duivinnen) en mogen zich tegoed doen aan de restanten tot ongeveer 19.00 uur, daarna het voer weg pakken.


Zondag, de dag na thuiskomst hoeven de vliegers er niet uit, ze krijgen het bad met Beute Badzout in het hok, in de volière of gewoon buiten, maar trainen hoeft niet op zondag. In de ochtend komt er voor de gehele dag Beyers Elite Enzymix Recup in de gezamenlijke voerbak. Over dit voer komt de OLIMPIC MG MIX aangeplakt met LECITHINE OLIE. U heeft  20 doffers en 20 duivinnen , en op de zondag krijgen ze 40 gram per duif in één keer in de voerbak, dat kunnen ze eten als ze dat willen tot ongeveer 18.00 uur die avond, en dan de eventuele restanten weg pakken. U telt gewoon het aantal doffers en duivinnen bij elkaar op en dat aantal x 40 gram.  Door het drinkwater wederom de PIGEON BALANCE 2 ml per liter water


Maandag Na de ochtend training krijgen de weduwnaars en weduwduivinnen 10 gram Beyers Elite Recup per duif in de gezamenlijke voerbak en wederom OLYMPIC MG MIX over dat voer geplakt met LECITHINE OLIE. Door het drinkwater gaat LTW, de gehele dag. Bij 40 duiven is het dus 400 gram Recup en dan verdelen over de doffers en duivinnen. Na de middag/avond training van een uur krijgen de weduwnaars en weduwduivinnen  25 gram  een mengeling van 50/50% van Beyers Elite Recup en Beyers Premium Weduwschap met Olympic MG Mix en Lecithine olie. Een Weegschaal gebruiken om de grammen precies af te kunnen wegen.                                   Met 40 duiven x 25 gram is het dus 1000 gram ofwel 1 kg. Zijn er duiven nog achter of reeds verdwenen dan het voer natuurlijk aanpassen, het aantal duiven x 25 gram op deze maandagmiddag/avond. Een half uur laten eten, daarna het eventuele restant wegpakken


Dinsdag. Na de ochtend training krijgen de vliegers 15 gram Beyers Premium Weduwschap per duif in de gezamenlijke voerbak.  Door het drinkwater gaat LTW, de gehele dag. De vliegers krijgen vandaag als extraatje een mix van snoepzaad, pinda’s en hennep , in drie gelijke delen gemengd. U geeft uw vliegers daar 5 gram per duif van Dit kunt u in één keer geven in de voerbak, maar als u het fijner vind ook per duif in de broedbak of bij de duivinnen in de voerbak. En de tijdstip van het geven kunt u zelf bepalen, misschien tussen 12 en 13 uur, maar het kan ook prima na een training in de avond. Na de middag of avond training krijgen de vliegers 20 gram Beyers Premium Weduwschap per duif, dus wederom het totale aantal vliegers met partners x 20 gram. De dinsdag is de perfecte dag om de Yellow drops te gebruiken bij alle vliegers en hun partners. Het tijdstip van geven is niet van belang( het makkelijkste is misschien na de avond maaltijd). In beide neusgaten één druppel. Advies: pas op, het vlekt om uw kleding. Steeds na 30 a 60 minuten het eventuele restant van het voer wegpakken


Woensdag Na de ochtend training krijgen de vliegers 15 gram Beyers Premium Weduwschap per duif  in de gezamenlijke voerbak. Het extraatje(snoepzaad/pinda’s en hennep) is gelijk als op de dinsdag, dus wederom ongeveer 5 gram per duif. Door het drinkwater de gehele dag LTW samen met BEVISOL.  De Bevisol er vandaag doorheen omdat we richting het vlucht weekend gaan.                            Na de middag/avond training krijgen de vliegduiven wederom Beyers Premium Weduwschap, 25 gram per duif ( het restant eventueel na een half uur wegpakken). Woensdag is ook een prima dag om de duiven een lapvlucht te geven van rond de 50/70 km, ze mogen dan gezamenlijk naar huis vliegen, na thuiskomst gaat u ze weer scheiden. Als u ze zo een lapvlucht geeft hoeven ze die dag niet naar buiten voor een training.


Donderdag Is de dag van het vette voer, energie opdoen voor de vluchtdag. Na de ochtend training krijgen de vliegers 20 gram per duif Beyers Elite Enzymix Energie in de gezamenlijke voerbak, ze mogen hiervan eten wat ze willen maar is er na een uur nog een restant dan pakt u dat weg. Is het op donderdag inzetten , dan laat u de duiven niet trainen en zet u op donderdagochtend  50 gram Beyers Elite Enzymix Energie en laat ze daarvan eten tot het moment dat u ze gaat pakken om naar het lokaal te gaan.                                        Is het op vrijdag inzetten dan krijgen de vliegers na de middag/avond training van donderdag 40 gram van die Energie mengeling per duif, maar haalt u het restant die avond niet weg, maar blijft het ter beschikking staan tot vrijdag ochtend een uur of 10/11.                   Bij warm weer is het heel goed om op donderdag Electroboost door het drinkwater te doen. En bij donderdag avond inzetten dus twee nachten mand krijgen de duiven bij het inmanden een Support Capsule en een Beconval pill opgestoken. En eventueel een druppel in beide ogen en neusgaten


Vrijdag de dag van inzetten( bij één nacht mand), laat u de duiven niet trainen , rond 10 a 11 uur in de ochtend pakt u de restanten voer van de donderdagavond weg. Was het voer op de vrijdagochtend tegen 09.00 uur toch verdwenen dan mogen ze nog het extraatje snoepzaad/hennep, maar alleen als alles van de donderdagavond opgegeten is.

  • Advies is iedere week de duivinnen te tonen, maar daar denkt iedere liefhebber anders over.
  • Advies, Op zaterdagavond na het wegpakken van de duivinnen de broedschaal omdraaien of nog beter wegpakken bij de doffers. Het allerbeste is dat de schaal in een kistje staat wat u om kunt draaien.
  • Advies is om de paar weken naar een goede duivenarts te gaan, wij in Nederland hebben diverse zeer goede duivenartsen
  • Advies bij ( vooral)warme weekenden om op de dag van inzetten de duiven nog een Oog en Neusdruppel te geven in beide ogen en neusgaten
  • Advies, wanneer er een duif achterblijft of gepakt is door de roofvogel sluit dan zijn bak (als het een doffer is), en gebruik de dagen tot aan de vlucht om de partner van die weggebleven duif te laten wennen aan de/een nieuwe partner
  • Advies, een duif hoort in de lucht of in het hok, niet laten scharrelen bij, op of rond de hokken. Dus naar buiten om te trainen, en daarna weer naar binnen.
  • Advies, Zorg dat ze goed trainen, na een paar keer buiten te zijn geweest mag u er best de bal tussen gooien als ze willen gaan zitten, de eerste paar keer vliegen ze misschien maar 15 minuten maar door het opgooien van de bal brengt u dat naar een uur. Laat u niet zien als u een bal gooit.
  • Advies, als de duiven er in moeten, komt u tevoorschijn, roept ze, rammelt met de busjes of fluit en doet gelijk de klep open( die tijdens de training altijd gesloten is), dat is voor hun een teken dat ze binnen moeten. Soms heeft er een duif geen zin om er in te gaan, na enkele minuten gaat de klep dicht en deze duif krijgt geen eten. Tip, als uw duiven pinda’s kennen, een busje met pinda’s maakt een ander geluid dan de voer bus, dus met de pinda bus komen ze sneller naar binnen, gooi gerust tijdens het binnenkomen enkele op de grond in het hok, de volgende dag zullen ze nog sneller binnengaan.
  • Advies, Op medisch gebied meestal in samenspraak met de dierenarts. Anders om de drie weken een Belgamagix van Belgica de Weerd en na een vlucht of vijf op zaterdagavond, zondag en maandagochtend iets tegen luchtwegproblemen over het voer gewoon samen met de Olympic MG Mix en Lecithine olie
  • Advies, de jonge duiven bij het spenen direct laten vaccineren tegen PMV en ROTA (combinatie enting 0,3 ml per duif) en 4 a 6 weken later nog een keer in samenspraak met uw dierenarts.
  • Advies, na het spenen de jongen iedere dag 3 a 4 ml Colicontrol over het voer( per kilo), goed mengen. Ook de jongen twee keer per week de Olympic MG Mix, en ze mogen altijd de restanten hebben van de oude duiven, dus ook de LTW, Pigeon Balance etc.
  • Advies, wanneer de jongen oud genoeg zijn om te gaan trainen bij huis geeft u de jongen ook eens 14 dagen lang wat lichter voer ( één derde weduwschap en twee derde Recup) en LTW door het water. Geef ze na het spenen natuurlijk eerst enkele weken goed kweekvoer en laat ze wennen aan het rammelen van uw voerbusjes of uw fluitje.
  • Advies, vergeet de kwekers niet, deze zijn eigenlijk het belangrijkste, het is uw toekomst. Minder goed verzorgde kwekers geven minder goed opgroeiende jongen met in de toekomst meer verliezen en mindere prestaties. Dus geef uw kwekers iedere week een bad, geef ze twee keer per week Olympic MG Mix over het voer( goed voer), geef ze ruim Beutebak en dat 52 weken per jaar. Zorg dat ze geel en worm vrij zijn, laten ze éénmaal per jaar vaccineren tegen PMV en Rota. Zorg voor goed nestmateriaal tabakstelen met stro is een mooie combi. Geef ze iedere week op woensdag BEVISOL, wat u ook geeft aan de vliegers en jongen. Laat uw kwekers eens beoordelen door mij met koppeladvies voor het nieuwe seizoen. Als er in de nesten een jong iets achterblijft, geef hem eens een paar dagen een support capsule   (of de inhoud er van in zijn bekje)

Veel succes, en bij vragen stuur gerust een E-mail naar gert-jan@beute-duivenproducten.nl
 

Terug