Dagboek

 

Beute Selectie info.

Bij het beoordelen van een duif zal worden gekeken naar de uiterlijke kenmerken, wat in het kopje gebeurt kunnen we niet zien. Of een duif op uw hok goed, matig of slecht verzorgd gaat worden in de toekomst kunnen we niet zien. Een goede liefhebber maakt van een iets minder gebouwde duif makkelijker een goede vlieger. En er zijn legio mensen die door slechte verzorging of “het gewoon niet zien” van een goed gebouwde duif met intelligentie zo maar een matig presterende duif maken.
De hand van u als liefhebber, en vooral uw ogen bepalen voor een deel de prestatie van uw duiven. Met uw ogen bedoel ik natuurlijk of u het ziet, een ziekte, het klimaat, de motivatie en wat er op uw hokken gebeurt, u moet het wel zien.

Bij de handselectie(beoordeling) zal eerst een bepaald type genoteerd worden, de meeste Vitesse duiven zijn wat breder aan de voorzijde, hellen wat naar voren, hebben gemiddeld een iets grotere bouw met bijbehorende grotere kop. En over het algemeen hebben Vitesse duiven een iets langere arm, hun borstspieren liggen dichter tegen het borstbeen aan en voelen wat harder aan. Mijn mening is dat een duif de eerste èèn, twee a drie uur(max) met zijn kop vliegt, ik bedoel daarmee dat een duif de eerste uren vliegt op motivatie en oriëntatie en met een matige tot slechte bouw zelfs kopprijzen kan winnen. Maar met een matige tot slechte bouw zullen de meeste duiven het geen seizoen kunnen volhouden. Ook de beste Vitesse duiven op afdeling en zeker op nationaal niveau zijn goed tot zeer goed gemaakt(van bouw).

Bij de allround duiven( types) zien we dat ze beter in de hand liggen, iets smaller aan de voorzijde, iets meer “vulling” aan de achterzijde, beter gespierd (ook iets verder van het borstbeen af gelegen). Allround types moeten in principe in staat zijn te presteren op alle vluchten van Vitesse, Midfond en dagfond. Door training, voeding en conditionering kan een allroundtype (zonder uiterlijke fouten) prijs vliegen op al deze afstanden.

Een eendaagse fondtype is heden ten dage wat kleiner van bouw, zijn rond, voelen vaak als een balletje(duivinnen), zijn goed gespierd en hebben een korte arm. Mijn mening is dat er niet heel veel verschil zit tussen een allround en een eendaagse fond duif qua type. Een duif die een vlucht van 700 km met 1000 mpm kan winnen (11,5 uur vliegen) kan dat ook op een vlucht van maar 2 uurtjes vliegen. Door motivatie, oriëntatie en het systeem van u als liefhebber. Andersom gaat dat bijna nooit op, een echte vitesse duif zal een 3/5 uurtjes vlucht soms nog aan kunnen maar zal afhaken bij die langere vluchten (langere vluchten qua aantal uurtjes). En soms kan een duif met vitesse bouw zelfs een eendaagse fondvlucht winnen, als de wind van achter komt, het uurtjes vliegen dus veel minder is, en door super motivatie kan het gebeuren dat zo een duif een npo vlucht wint. Ik zelf had dat bijvoorbeeld op Orleans 2012, toen ik met een jaarling de eerste npo won, de duif was een echte vitesse duif, en was van echt sprinterbloed (afstamming Euro Heremans). Was het een echte fondvlucht geweest met 9 tot 12 uurtjes vliegen dat had ze echt geen prijs gewonnen. Wat we bij de beste duiven op de eendaagse vluchten steeds vaker zien is dat de arm zo kort is dat hij bijna niet waarneembaar is en samen met goede spieren een vibrerende vleugel geeft, de zogenaamde trillers. U ziet op internet steeds meer filmpjes van duiven met een trillende vleugel (de liefhebber tilt de vleugel dan iets op). Meer en meer krijgt men door dat die trillende vleugels samen gaan met korte armen en goede spieren. Echte toppers op de vluchten met “veel uurtjes vliegen” hebben dat..

Marathon duiven zijn een slag apart, hier zien we een ander type duif. De ochtendlossing duiven (ZLU of non-stop) lijken veel op eendaagse fondduiven, hebben meestal een langere rug en een andere mentaliteit, ze zijn was rustiger in de handen en hebben voelbare andere spieren. Bij de overnachtduiven (middag lossing 800/ 1000 km) zien we meer diversiteit, er zijn heel goed gebouwde duiven bij en dat zijn altijd degene die het vaker dan èèn keer doen.                       
Duiven die echt vijf of zes keer een overnachtvlucht met goed gevolg volbrengen zitten ook de best gebouwde duiven.
Bij overnachtduiven (middaglossing 800/950 km) die een prijs winnen en soms zelfs vroeg maar matig van bouw zijn vinden we vaker nachtvliegers, die zijn minder in staat kop te vliegen door hun bouw maar omdat ze in de nacht stukken inhalen komen ze gewoon naar voren op de uitslag. Dus ook bij deze middaglossingen vinden we bij de echte supers een goede tot perfecte bouw. Maar zo nu en dan zien we een duif die het toch goed gedaan heeft op deze vluchten die minder goed van bouw zijn. Zie het als bij vitesse duiven. Ook daar zien we soms minder gebouwde duiven die het toch goed doen door hun verstand en motivatie. Maar dus ook bij de middag lossingen.
Duiven die in de nacht aankomen hebben trouwens allemaal een soort ster in het oog. De ondergrond kleur (vaak geel) zien we dan met uitsteeksels cq punten in de iris kleur. Het is opvallend dat alle nachtvliegers dat hebben. Omdraaien kun je het natuurlijk niet, je kunt niet zeggen dat iedere duif met zo een oog een nachtvlieger is. Dat vergeten mensen vaak: bepaalde kenmerken zie je bij top duiven, maar niet alle duiven met die kenmerken zijn top duiven.

Bij het keuren cq selecteren kijk ik altijd even naar de ogen. In mijn methode zijn er maar twee oogkleuren zijnde wit en geel. Ik kijk naar de ondergrond kleur en die is gewoon altijd wit of geel. Gemiddeld zie je bij vitesse duiven wat meer witogen en bij duiven voor de langere afstanden wat meer geel ogen. Bij marathon duiven zien we daarnaast ook nog eens dat gemiddeld de ogen wat donkerder zijn, de iris gaat wat meer naar de bruine kleur toe. Die mooie donkere ogen zien we ook vaker bij duiven die onder tropische omstandigheden wat vaker aan de kop zitten. Door de evolutie zijn die duiven ofwel die ogen daar geschikter voor. In landen met hoge temperaturen en dan ook nog spelers van lange afstanden zien we bijna alleen donkere ogen (meestal geel als ondergrond, ik noem ze zonnebril ogen).

Dan komen we nog bij wat ik plus of min ogen noem. Plus-ogen hebben een donkere antracietkleurige ring(verkenningcirkel) om de pupil en min-ogen  hebben die niet (of maar gedeeltelijk). Qua kwaliteit in presteren of kweken maakt het niets uit of een duif een plus of een min oog heeft. Wel zeer opvallend is dat alle echte superduiven die ik zag en waarvan ik de ouders mocht bekijken, dat één van die ouders een plus oog heeft of soms zelfs beide ouders of heel soms dat beide ouders een halve verkenningsring hebben. Een top duif uit twee ouders met een min oog heb ik nog niet gezien. Om de meeste kans te maken op goede jongen zet je dus steeds de best gebouwde duiven tegen elkaar en kijk je bij de koppeling naar de ogen, zorg dat dat één van de duiven van het koppel een plus-oog heeft. Kweek nooit alleen met duiven omdat ze mooie ogen hebben, als er een slechte bouw op een duif zit mag hij een geweldig oog hebben, kweken doen we er dan niet mee.

Andere opvallende zaken bij veel top duiven is dat ze een kleine pupil hebben, soms zelfs boos kijken en een scherpe bek hebben. En opvallend bij goede kweekduivinnen is dat ze naast een goede bouw, een (meestal) plus oog hebben dat er twee wratjes onder aan de bek zitten. Natuurlijk niet bij allemaal, maar wel opvallend dat het zo veel zijn die het wel hebben.

Liefhebbers die een geweldig kweekkoppel hebben, waar gewoon diverse asduiven, teletekst duiven of eerste prijswinnaars uit komen zijn soms verontwaardigd dat ik één van die duiven van het koppel een goede waardering geef en de ander een slechte. Ik denk dat heel veel top kweekkoppels gewoon één goede duif zijn met een …. partner. Dus dan heeft zo een liefhebber gewoon een goede kweekduif en is het soms nog beter om het koppel te scheiden en een betere partner te nemen.

We hebben het nog niet echt gehad over de rug en de vleugels en de stuit en dat zijn toch belangrijke onderdelen. Om met de rug te beginnen, eigenlijk moeten we spreken over rug, lendenen en bovenstuit. Maar ik noem het in één keer gewoon de rug. De rug is voor mij misschien wel het minst belangrijke aan een duif. Er zijn heel goede duiven die een matige rug hebben, geen slechte rug met zo een aangeplakte staart hoor, maar een matige rug. Een matige rug zou op de tentoonstelling 18 punten krijgen. Bij de rug zou je kunnen zeggen: Matig is het nieuwe goed. Die plank-ruggen die men vroeger graag zag en die eigenlijk op de show nog steeds gewenst zijn zie we bij de huidige topvlieger bijna niet. Goede hedendaagse wedstrijd duiven hebben een matige tot goede rug.
De stuit van een duif is veel belangrijker, maar niet altijd het zelfde te beoordelen. Door de rui, ziekte, zwakke gezondheid, ouderdom of veel eitjes leggen kan een stuit tijdelijk of blijven wat open staan. Soms zelfs heel erg open wanneer een duif veel te dik is of een breuk heeft, dan zou je een stuit moeten afkeuren... maar als je de oorzaak weet of in een bepaalde periode zit moet je er wel rekening mee houden. En er zijn diverse meningen over, in mijn visie moet een stuit goed gesloten zij, dik en stevig aanvoelen en niet te puntig. Maar door ervaring voel ik soms de oorzaak, dan is het niet iets van de desbetreffende duif maar een “tijdelijk of door oorzaak slechte stuit”.
Bij de vleugels zijn voor mij enkele zaken van belang. Ik heb het armpje graag zo kort mogelijk, omdat ik duiven wil die 11 uur kunnen vliegen. Maar selecteer ik een vitesse duif dan mag het armpje gerust langer zijn en krijgt hij toch het woord “goed”. In mijn visie moet er een redelijke verspringing tussen de voorvleugel en achtervleugel zitten ofwel de pennen van de achtervleugel “de broek” moeten wat korter zijn dan de eerste slagpen van de voorvleugel cq actieve vleugel.
Wanneer men de jongen net afzet van de ouders dan kijkt u daar niet naar, pas na de grote rui is de verspringing goed zichtbaar. En heel belangrijk vind ik dat de eerste vier/vijf slagpennen van de voorvleugel mooi dicht tegen en over elkaar liggen. Ik wil geen zogenaamde kippenvleugel , een kip kan slecht vliegen omdat de pennen te ver uit elkaar staat. Een kippenvleugel bij duiven is belangrijk maar niet van levensbelang, ze kunnen gewoon prijs winnen natuurlijk, maar het kost hun tijd, ze hebben gewoon minder draag en slagkracht. Bij echte super duiven zie ik het nooit. Wel opletten: door geen bad te geven gaan de eerste pennen wat uit elkaar staan, worden wat smaller en het lijkt of ze vierkanter zijn, het is dan geen kippenvleugel van geboorte maar door de omstandigheden en de verzorging van de baas zo geworden. Verder zie ik bij top duiven altijd een vrij lange vleugel die tot in het donkere stuk van de staart komt. Soms ziet men een duif met een mooie lange vleugel en die toch niet tot in het donkere stuk van de staart komt.... deze duiven hebben een slechte rug, waardoor er een aangeplakte staart aan hangt.. het lijkt dan voor sommigen alsof de vleugels te kort zijn.

Al met al veel info over selectie. Na de keuring krijgt een duif een cijfer variërend van 5 tot en met 8,5 . Geen enkele duif krijgt hoger dan een 8,5 (al denk ik het wel eens, deze verdiend een 9). In mijn methode kweekt men met alle duiven die het cijfer 8 hebben en dat is 8-. 8. 8+ of 8,5 soms moet ik het even uitleggen maar een 8- is dus net onder een 8 en een 8+ net boven de 8. Met een 7,5 kan men prima vliegen maar kweken pas wanneer het blijkt een excellente vlieger te zijn. In mijn visie moeten alle duiven onder de 7,5 verdwijnen van de hokken. Al vinden we heus wel eens een duif met een 7+ die het goed doet. Deze duif heeft dan veel verstand, oriëntatie en of motivatie en wat in het kopje van een duif aanwezig is kunnen we niet zien. Vooral als jonge duif en of op de vitesse zien we dus wel eens een 7 die het goed doet. Laat hem dan lekker op die afstanden, geniet er van maar kweek er niet uit. De kans dat uit matig gebouwde duiven een goede komt is bijna uitgesloten (kijk wel even bij het stukje over een goed kweekkoppel).

Ik denk dat iedereen die echt selecteert op duiven met een 8, die bij elkaar houd en zijn best doet beter gaat presteren dan ooit.
Uitzonderingen zijn er altijd, niemand is zonder fouten, ook een duiven keurder niet en men praat gewoonweg liever over die ene 6 die een goede duif werd dan over die honderden met een 8 die het ook werden. En laat u niet foppen, soms hoor ik: u heeft het fout want deze 6 is een goede duif omdat zijn opa een goede of dure was....  Of u heeft het fout, deze 6 is een goede vlieger. Op mijn vragen over welke prestaties? Ja drie eersten...op mijn hok... en ik speel niet zo goed. Regelmatig hoor ik over super prestaties maar bij navraag op papier.. komt er niks. GJB

DE COLUMN VAN 8 APRIL 2011.
8-4-2011

Het seizoen is begonnen. Ik heb voor iedereen tijd, ik help iedereen met advies, ik beantwoord alle mailtjes maar.... hou in het seizoen mijn !! tijden graag even aan. Bellen: iedere dag tussen 10.00 en 12.00 uur. Bezoek: eerst bellen, en dan bezoek op vrijdagochtend. Zo, het is nu 13.30 uur, ik moet zo naar het werk. Normaal op zaterdag nooit, maar we hadden nog geen "echte" vlucht vandaag, dus kan het nog.
De duiven zijn gelost in Deventer om 10.15 uur, het motregende daar in de omgeving (Zutphen-Apeldoorn). Tegen 11.21 komen er twee aan, ik had ze eerder verwacht, normaal is Deventer 55 minuten vliegen !. Het Waren Calla 375 en Damon 036, ze hadden er plezier in, hun eerste vlucht dit jaar. Tegen 11.23 zaten ze in de klok. Toen kwamen er koppels tegelijk, tegen 11.45 was alles thuis(53 stuks). De jaarlingen kwamen heel goed, bij de eerste 10 waren er 9.
Ach het is maar een trainingvluchtje, en voor de meesten van u is het niets, maar ik vond het leuk en was tevreden. Joep Bodelier uit Apeldoorn en compagnon waren te gast
Ondanks dat we de zon niet hebben gezien tot 12.00 uur, was het een goede vlucht. Ze zitten nu weer gescheiden, broedschalen achter de motivatie kistjes en op naar volgende week.

27-3-2011
 
De duiven hebben vanmorgen ruim een uur gevlogen. Ze zien er goed uit. Ze zijn een beetje licht in de hand, maar het zijn maar Vitesse vluchtjes h. Vanaf morgen, ga ik iets zwaarder voeren, dus gewoon het schema volgen zeg maar. Afgelopen week hadden ze nog veel Recup. De jonge duiven zijn nu lekker buiten.
As dinsdag dus naar Peter van de Merwe en as donderdag naar dokter Brockamp en avonds naar Hulshorst (hoop dat ik het red, het is bijna 400 km)

28-3-2011
 
Heeft u het gelezen op de diverse sites? Over het aftreden van het NPO bestuur? Iedereen praat weer in de ikke ikke vorm, niemand heeft het gedaan, iedereen is voor de duivensport, maar al met al zitten wij weer met de gebakken peren. Ik kom natuurlijk net als velen van u door het hele land, en natuurlijk hoor ik wel eens wat TEGEN de Vlucht naar de Toekomst, maar dat zijn maar een paar, echt de grote meerderheid is het eens met het NPO bestuur, we willen verandering, we willen gelijke vliegprogramma's, we willen.....Ja wij als leden, maar diverse kiesmannen zitten er voor zich zelf lijkt het zo. De gewone leden met duifjes op het dak en in de mand, de gewone man met een clubgevoel, de gewone man met het hart op de goede plaats zakt de moed op de schoenen met deze toestand van de kiesmannen met hun soms persoonlijke vetes tegen het bestuur en de Jong in het bijzonder. Maar hadden we dat met het vorige bestuur ook al niet? En hebben we dat niet steeds? Geen enkel bestuur is goed genoeg voor de kiesmannen, ik en velen worden er doodziek van.
Ik ben vorig jaar een keer bij zo'n vergadering geweest NPO Bestuur/kiesmannen , ook deze ging toen over Vlucht naar de toekomst. Als je dan ziet wat voor een houding sommige hebben, het zijn net kleine kinderen. En uit het zuiden zat met zijn benen lang uit, bij ieder woord van het bestuur schudde hij zijn hoofd, om de paar woorden wuifde hij met zijn handen, net kleine kinderen. Een andere kiesman vond ik totaal ongeschikt, hij was bijna onverstaanbaar door zijn krachttermen en negatieve woordkeuze, zelfs in de zaal schudde de heren hun hoofd. Natuurlijk zal het NPO bestuur fouten maken, ik ben het persoonlijk met veel zaken ook niet eens, maar jongens blijf netjes, en hou de duivensport in gedachten, u zit er niet voor u zelf, u zit er voor uw afdeling en vooral voor de duivensport!!!!!!!!!!!!!!!!

29-3-2011 
 
De duivinnen zijn er uit geweest van 08.45 tot 09.45 uur, ik moest ze naar beneden roepen, dus dat is een goed teken.
Toch zijn er al weer twee duiven die niet mee kunnen komen met het geweld qua trainen. Het is natuurlijk nog vroeg, begin van het seizoen, nog tijd genoeg, maar als de duiven zelf zo hard willen trainen kun je ze moeilijk tegen houden. Wat ik ook niet wil trouwens. De laatste jaren (2007/2010) trainen onze duiven zo hard en de prestaties zijn prima, dus waarom tegen houden of anders doen.
Er zijn nu twee duiven die niet mee kunnen, 1 doffer (een dikke zuivere Janssen de 065) en een duivin (de 011 van Reind van der Weij, overnachtduif). Je ziet er niets aan, zijn ook geen (nog niet) scheefvliegers, maar ze trainen gewoon niet zo hard als de andere 50 stuks.
Er zijn soms wel 20% van de duiven die afhaken naar enkele weken, bij ons is het terug gebracht naar 10% omdat we wat meer Beute Sport geven, dit houd de duiven langer in staat tot kilometers maken, maar 100% van de duiven houd je niet goed met lang trainen (gisteravond 1,5 uur al weer).
Dit jaar geen jeugdfonds in onze club, jammer genoeg. voor enkelen is het niet erg, maar sommige jeugdspelers hadden echt baat bij die 150,00 van de club. Hun ouders zijn minder kapitaal krachtig. We hadden dit geld steeds beschikbaar door bonnenverkoop, o.i.d. , dit jaar niet, de jeugd (de ouderen van rond de 18) zouden het zelf regelen dit jaar en dat is misgelopen. Geen bonnenverkoop, geen tentoonstelling, geen tafelkeuringen/filmavonden/forums niets. Maar dit is geen probleem verder, we gaan ze gewoon weer helpen volgend jaar, of maar weer overnemen als club. Ik persoonlijk doe niet meer mee, althans zo ik er nu over denk, maar dat kan morgen weer anders zijn.
Voor de bonnenverkoop (die er dus niet is) , kreeg ik van Werner Strumann uit Duitsland een schitterende blauwe doffer uit zijn topkoppel, hij zit bij mij in de volire. Voor wie deze doffer wil, bel even met mij of stuur een mailtje. 75,00 dat kan dat in de clubkas. De liefhebbers die mij een bon hadden geschonken, bedankt en sorry dat er niets van is gekomen. Hopelijk mag ik volgend jaar u nogmaals vragen

30-3-2011

Vandaag naar dokter Brockamp. 09.00 uur van huis en dan bijna 4 uurtjes rijden, we gaan een goed gesprek voeren, en dan is die 8 uurtjes (heen en terug) al snel de moeite waard, en natuurlijk duiven bekijken. De ouden zijn verkocht, maar er zit nog genoeg jong en jaarling kwaliteit. We houden u vanavond of morgenvroeg op de hoogte.
Gistermorgen een goed gesprek gehad met de heer Eijerkamp, hij belde en dan ben je snel een half uurtje verder.
Gisteravond bij Peter van de Merwe geweest in Dordrecht, altijd gezellig bij Peter. Ik heb twee eitjes gehaald (al aangepikt) van zijn BEUTE 556, de winnaar Dutch Golden Classic (uit mijn Vechtmachine x Jia-Li). In de auto op de terugweg nog een stukje Nederland Hongarije meegemaakt (5-3), leuke wedstrijd voor het publiek.
Nu snel in de auto naar Boppard (56154) Duitsland

31-3-2011

Gisteren dus 14 uur van huis geweest, 8 uurtjes in de auto en 6 uurtjes bij Dr.Brockamp. Eerst zijn we bij de hokken geweest van SG Drexler-Dr-Brockamp (reg 406) waar de programma duiven zitten. We konden zelfs lekker buiten zitten in dit gebied (bergen, dalen, mooie uitzichten). We hebben over veel onderwerpen gesproken o.a. de toekomst van de hokken (schoonvader waar de hokken Drexler-Brockamp staan) is in december overleden, maar natuurlijk ook leuke dingen, en vooral heel leerzame dingen. De meeste tijd ging op over producten uit de moderne tijd (Lecithine, Probac, actief ijzer, Eiwitten, magnesium etc.), ik wist er al aardig wat van, maar toch goed om wederom eens met een kenner te spreken. Vooral de gedachten van Dr. Brockamp over scheefvliegers was zeer leerrijk. Na de koffie gingen we naar de hokken te Boppard (50 kilometer), dit was een weg om nooit te vergeten, we reden achter Brockamp aan, hij weet welke bochten en slingerwegen we tegen komen, ik weet niets. Met 150 km over de snelweg, en dan met 90 km door de s-bochten berg op en berg af, steeds 20 cm van de afgrond, jeetje meetje, goed dat mijn Fiatje dit niet elke dag hoeft te doen.
Midden in Boppard zitten de grote fondduiven. Eigenlijk zijn het geen echte hokken, het is een huis van 3 etages hoog, waar de diverse kamers omgebouwd zijn tot duivenhokken. De jaarlingen en enkele twee jaarse duiven zaten er nog, de ouden en de supers zijn verkocht door Pipa voor ruim een miljoen. De oude Armstrong 06720-96-607 zat er nog, deze 1e internationaal Perpignan tegen 17.564 duiven bevrucht niet meer en mag nu weer lekker buiten vliegen.
Het was een zeer goede dag, bij een goede dag bedoel ik, goede duiven gezien, goed gesprek gehad over bij producten. Dus met recht een goede dag
Vandaag, donderdag, weer naar Nanne Wolff, ik moet er om 14.00 uur zijn. Vanavond naar Hulshorst aan de Harderwijkerweg 363 start 20.00 uur
De duiven hebben lekker gevlogen vanmorgen in de regen, geeft niets, worden het echte duiven van.

1-4-2011

Vandaag de 2e africhting inzetten, de duiven gaan naar Zutphen (80 km), ze zullen wel snel gaan morgen, mooi weer zegt men.
Vanmiddag met Daniel de vlieghokken vast schoongemaakt, lekker krabben, ik hou er van, heb alleen weinig tijd meestal.
Gisteren met grote Willem naar Hulshorst geweest bij pv de Sperwer. Gezellige club, niet heel veel vragen uit de zaal. Gemiddeld wat oudere liefhebbers, wat grote fondspelers en dan vragen ze niet zoveel, het meeste kennen ze allemaal. De Jeugd wilde graag alles weten, deze jongens van rond de 19 denk ik, wilden voelen en zien wat het verschil is tussen een fond en vitesse duif, maar vooral tussen een duif die het misschien zou kunnen worden en duiven die het nooit zullen doen.
Er waren 3 duiven met een 8,5 de top 3 was:
1. 10-954 Gebroeders Brummel
2. 10-973 Gebroeders Brummel
3. 10-178 A.Fidder
Er waren ook nog wat 8- , 8, en 8+ duiven maar ook echte troep, ik durf het haast niet te zeggen maar ongeveer 5 duiven waren geen echte duiven, het waren gekruiste kraaien, grapje natuurlijk, maar deze waren echt heel slecht. In de Regio zie je aan de uitslagen ook dat deze club iets achterblijft, bij bijvoorbeeld Nunspeet (Vierhout, Elskamp etc). Maar ik denk dat mede door de jonge honden het gemiddelde peil wel omhoog gaat.
Gistermiddag even bij Nanne Wolff geweest (de duivenarts), ik had mijn 3 overnachtdoffers ditmaal mee (003,006,971), hij vond ze niet geweldig, En was niet geheel vrij van Ornithose, maar zo weinig dat we niets doen. Maar tegen St. Vincent moeten ze klaar zijn....en dan hebben we nog ff.

2-4-2011

Het is weer begonnen, het gekloot met teletekst. Om 08.00 uur kijk ik op SBS tekst , staat nog niets. Wekker om 08.25 uur gezet, SBS aan, Ja ze worden gelost om 09.00 uur en 09.15 uur, wij om 09.15 uur.
Koffie gezet, wat werk gedaan op de pc, duiven los om 09.15 uur op 78 km, dus rond 10.00 uur op zijn vroegst. Maar kleppen natuurlijk wel gelijk open gezet om 08.30 uur.
Tegen 09.46 hoor ik een schreeuw van bij de hokken, mijn moeder, er is al En ingegaan... ik zeg dat kan niet dan vliegen ze 140 km per uur..., kom ik buiten vliegen er 5... , hebben ze na 08.25 uur teletekst verzet naar lossing 08.45 en 09.00 uur... Moet je dan twee keer kijken?? Of zetten ze het er de volgende keer goed op? vorige week los 10.15 uur....bleek 10.30 uur, dat is niet zo erg, dan ben je op tijd bij je hok, maar een kwartier eerder lossen op 78 kilometer..daar ga je niet van uit.
Gelukkig stond het hok open en de klok aan. 09.46.00 07-4289598 Ace 98
De duiven komen slecht, en vliegen heel lang rond, bij iedereen die ik spreek.
Vanmiddag zeer gezellig bezoek gehad, Gerrit senior en Gerrit junior Smit uit Oldebroek. Senior was 45 jaar samen met zijn vrouw Gerrie. En vandaag als verrassing mee genomen naar mij om een jonge duif naar keuze uit te zoeken.
Zover een weekje Wilhelminaoord,

Tot volgende week!

Terug