Dagboek

 

Beute Selectie info.

Bij het beoordelen van een duif zal worden gekeken naar de uiterlijke kenmerken, wat in het kopje gebeurt kunnen we niet zien. Of een duif op uw hok goed, matig of slecht verzorgd gaat worden in de toekomst kunnen we niet zien. Een goede liefhebber maakt van een iets minder gebouwde duif makkelijker een goede vlieger. En er zijn legio mensen die door slechte verzorging of “het gewoon niet zien” van een goed gebouwde duif met intelligentie zo maar een matig presterende duif maken.
De hand van u als liefhebber, en vooral uw ogen bepalen voor een deel de prestatie van uw duiven. Met uw ogen bedoel ik natuurlijk of u het ziet, een ziekte, het klimaat, de motivatie en wat er op uw hokken gebeurt, u moet het wel zien.

Bij de handselectie(beoordeling) zal eerst een bepaald type genoteerd worden, de meeste Vitesse duiven zijn wat breder aan de voorzijde, hellen wat naar voren, hebben gemiddeld een iets grotere bouw met bijbehorende grotere kop. En over het algemeen hebben Vitesse duiven een iets langere arm, hun borstspieren liggen dichter tegen het borstbeen aan en voelen wat harder aan. Mijn mening is dat een duif de eerste èèn, twee a drie uur(max) met zijn kop vliegt, ik bedoel daarmee dat een duif de eerste uren vliegt op motivatie en oriëntatie en met een matige tot slechte bouw zelfs kopprijzen kan winnen. Maar met een matige tot slechte bouw zullen de meeste duiven het geen seizoen kunnen volhouden. Ook de beste Vitesse duiven op afdeling en zeker op nationaal niveau zijn goed tot zeer goed gemaakt(van bouw).

Bij de allround duiven( types) zien we dat ze beter in de hand liggen, iets smaller aan de voorzijde, iets meer “vulling” aan de achterzijde, beter gespierd (ook iets verder van het borstbeen af gelegen). Allround types moeten in principe in staat zijn te presteren op alle vluchten van Vitesse, Midfond en dagfond. Door training, voeding en conditionering kan een allroundtype (zonder uiterlijke fouten) prijs vliegen op al deze afstanden.

Een eendaagse fondtype is heden ten dage wat kleiner van bouw, zijn rond, voelen vaak als een balletje(duivinnen), zijn goed gespierd en hebben een korte arm. Mijn mening is dat er niet heel veel verschil zit tussen een allround en een eendaagse fond duif qua type. Een duif die een vlucht van 700 km met 1000 mpm kan winnen (11,5 uur vliegen) kan dat ook op een vlucht van maar 2 uurtjes vliegen. Door motivatie, oriëntatie en het systeem van u als liefhebber. Andersom gaat dat bijna nooit op, een echte vitesse duif zal een 3/5 uurtjes vlucht soms nog aan kunnen maar zal afhaken bij die langere vluchten (langere vluchten qua aantal uurtjes). En soms kan een duif met vitesse bouw zelfs een eendaagse fondvlucht winnen, als de wind van achter komt, het uurtjes vliegen dus veel minder is, en door super motivatie kan het gebeuren dat zo een duif een npo vlucht wint. Ik zelf had dat bijvoorbeeld op Orleans 2012, toen ik met een jaarling de eerste npo won, de duif was een echte vitesse duif, en was van echt sprinterbloed (afstamming Euro Heremans). Was het een echte fondvlucht geweest met 9 tot 12 uurtjes vliegen dat had ze echt geen prijs gewonnen. Wat we bij de beste duiven op de eendaagse vluchten steeds vaker zien is dat de arm zo kort is dat hij bijna niet waarneembaar is en samen met goede spieren een vibrerende vleugel geeft, de zogenaamde trillers. U ziet op internet steeds meer filmpjes van duiven met een trillende vleugel (de liefhebber tilt de vleugel dan iets op). Meer en meer krijgt men door dat die trillende vleugels samen gaan met korte armen en goede spieren. Echte toppers op de vluchten met “veel uurtjes vliegen” hebben dat..

Marathon duiven zijn een slag apart, hier zien we een ander type duif. De ochtendlossing duiven (ZLU of non-stop) lijken veel op eendaagse fondduiven, hebben meestal een langere rug en een andere mentaliteit, ze zijn was rustiger in de handen en hebben voelbare andere spieren. Bij de overnachtduiven (middag lossing 800/ 1000 km) zien we meer diversiteit, er zijn heel goed gebouwde duiven bij en dat zijn altijd degene die het vaker dan èèn keer doen.                       
Duiven die echt vijf of zes keer een overnachtvlucht met goed gevolg volbrengen zitten ook de best gebouwde duiven.
Bij overnachtduiven (middaglossing 800/950 km) die een prijs winnen en soms zelfs vroeg maar matig van bouw zijn vinden we vaker nachtvliegers, die zijn minder in staat kop te vliegen door hun bouw maar omdat ze in de nacht stukken inhalen komen ze gewoon naar voren op de uitslag. Dus ook bij deze middaglossingen vinden we bij de echte supers een goede tot perfecte bouw. Maar zo nu en dan zien we een duif die het toch goed gedaan heeft op deze vluchten die minder goed van bouw zijn. Zie het als bij vitesse duiven. Ook daar zien we soms minder gebouwde duiven die het toch goed doen door hun verstand en motivatie. Maar dus ook bij de middag lossingen.
Duiven die in de nacht aankomen hebben trouwens allemaal een soort ster in het oog. De ondergrond kleur (vaak geel) zien we dan met uitsteeksels cq punten in de iris kleur. Het is opvallend dat alle nachtvliegers dat hebben. Omdraaien kun je het natuurlijk niet, je kunt niet zeggen dat iedere duif met zo een oog een nachtvlieger is. Dat vergeten mensen vaak: bepaalde kenmerken zie je bij top duiven, maar niet alle duiven met die kenmerken zijn top duiven.

Bij het keuren cq selecteren kijk ik altijd even naar de ogen. In mijn methode zijn er maar twee oogkleuren zijnde wit en geel. Ik kijk naar de ondergrond kleur en die is gewoon altijd wit of geel. Gemiddeld zie je bij vitesse duiven wat meer witogen en bij duiven voor de langere afstanden wat meer geel ogen. Bij marathon duiven zien we daarnaast ook nog eens dat gemiddeld de ogen wat donkerder zijn, de iris gaat wat meer naar de bruine kleur toe. Die mooie donkere ogen zien we ook vaker bij duiven die onder tropische omstandigheden wat vaker aan de kop zitten. Door de evolutie zijn die duiven ofwel die ogen daar geschikter voor. In landen met hoge temperaturen en dan ook nog spelers van lange afstanden zien we bijna alleen donkere ogen (meestal geel als ondergrond, ik noem ze zonnebril ogen).

Dan komen we nog bij wat ik plus of min ogen noem. Plus-ogen hebben een donkere antracietkleurige ring(verkenningcirkel) om de pupil en min-ogen  hebben die niet (of maar gedeeltelijk). Qua kwaliteit in presteren of kweken maakt het niets uit of een duif een plus of een min oog heeft. Wel zeer opvallend is dat alle echte superduiven die ik zag en waarvan ik de ouders mocht bekijken, dat één van die ouders een plus oog heeft of soms zelfs beide ouders of heel soms dat beide ouders een halve verkenningsring hebben. Een top duif uit twee ouders met een min oog heb ik nog niet gezien. Om de meeste kans te maken op goede jongen zet je dus steeds de best gebouwde duiven tegen elkaar en kijk je bij de koppeling naar de ogen, zorg dat dat één van de duiven van het koppel een plus-oog heeft. Kweek nooit alleen met duiven omdat ze mooie ogen hebben, als er een slechte bouw op een duif zit mag hij een geweldig oog hebben, kweken doen we er dan niet mee.

Andere opvallende zaken bij veel top duiven is dat ze een kleine pupil hebben, soms zelfs boos kijken en een scherpe bek hebben. En opvallend bij goede kweekduivinnen is dat ze naast een goede bouw, een (meestal) plus oog hebben dat er twee wratjes onder aan de bek zitten. Natuurlijk niet bij allemaal, maar wel opvallend dat het zo veel zijn die het wel hebben.

Liefhebbers die een geweldig kweekkoppel hebben, waar gewoon diverse asduiven, teletekst duiven of eerste prijswinnaars uit komen zijn soms verontwaardigd dat ik één van die duiven van het koppel een goede waardering geef en de ander een slechte. Ik denk dat heel veel top kweekkoppels gewoon één goede duif zijn met een …. partner. Dus dan heeft zo een liefhebber gewoon een goede kweekduif en is het soms nog beter om het koppel te scheiden en een betere partner te nemen.

We hebben het nog niet echt gehad over de rug en de vleugels en de stuit en dat zijn toch belangrijke onderdelen. Om met de rug te beginnen, eigenlijk moeten we spreken over rug, lendenen en bovenstuit. Maar ik noem het in één keer gewoon de rug. De rug is voor mij misschien wel het minst belangrijke aan een duif. Er zijn heel goede duiven die een matige rug hebben, geen slechte rug met zo een aangeplakte staart hoor, maar een matige rug. Een matige rug zou op de tentoonstelling 18 punten krijgen. Bij de rug zou je kunnen zeggen: Matig is het nieuwe goed. Die plank-ruggen die men vroeger graag zag en die eigenlijk op de show nog steeds gewenst zijn zie we bij de huidige topvlieger bijna niet. Goede hedendaagse wedstrijd duiven hebben een matige tot goede rug.
De stuit van een duif is veel belangrijker, maar niet altijd het zelfde te beoordelen. Door de rui, ziekte, zwakke gezondheid, ouderdom of veel eitjes leggen kan een stuit tijdelijk of blijven wat open staan. Soms zelfs heel erg open wanneer een duif veel te dik is of een breuk heeft, dan zou je een stuit moeten afkeuren... maar als je de oorzaak weet of in een bepaalde periode zit moet je er wel rekening mee houden. En er zijn diverse meningen over, in mijn visie moet een stuit goed gesloten zij, dik en stevig aanvoelen en niet te puntig. Maar door ervaring voel ik soms de oorzaak, dan is het niet iets van de desbetreffende duif maar een “tijdelijk of door oorzaak slechte stuit”.
Bij de vleugels zijn voor mij enkele zaken van belang. Ik heb het armpje graag zo kort mogelijk, omdat ik duiven wil die 11 uur kunnen vliegen. Maar selecteer ik een vitesse duif dan mag het armpje gerust langer zijn en krijgt hij toch het woord “goed”. In mijn visie moet er een redelijke verspringing tussen de voorvleugel en achtervleugel zitten ofwel de pennen van de achtervleugel “de broek” moeten wat korter zijn dan de eerste slagpen van de voorvleugel cq actieve vleugel.
Wanneer men de jongen net afzet van de ouders dan kijkt u daar niet naar, pas na de grote rui is de verspringing goed zichtbaar. En heel belangrijk vind ik dat de eerste vier/vijf slagpennen van de voorvleugel mooi dicht tegen en over elkaar liggen. Ik wil geen zogenaamde kippenvleugel , een kip kan slecht vliegen omdat de pennen te ver uit elkaar staat. Een kippenvleugel bij duiven is belangrijk maar niet van levensbelang, ze kunnen gewoon prijs winnen natuurlijk, maar het kost hun tijd, ze hebben gewoon minder draag en slagkracht. Bij echte super duiven zie ik het nooit. Wel opletten: door geen bad te geven gaan de eerste pennen wat uit elkaar staan, worden wat smaller en het lijkt of ze vierkanter zijn, het is dan geen kippenvleugel van geboorte maar door de omstandigheden en de verzorging van de baas zo geworden. Verder zie ik bij top duiven altijd een vrij lange vleugel die tot in het donkere stuk van de staart komt. Soms ziet men een duif met een mooie lange vleugel en die toch niet tot in het donkere stuk van de staart komt.... deze duiven hebben een slechte rug, waardoor er een aangeplakte staart aan hangt.. het lijkt dan voor sommigen alsof de vleugels te kort zijn.

Al met al veel info over selectie. Na de keuring krijgt een duif een cijfer variërend van 5 tot en met 8,5 . Geen enkele duif krijgt hoger dan een 8,5 (al denk ik het wel eens, deze verdiend een 9). In mijn methode kweekt men met alle duiven die het cijfer 8 hebben en dat is 8-. 8. 8+ of 8,5 soms moet ik het even uitleggen maar een 8- is dus net onder een 8 en een 8+ net boven de 8. Met een 7,5 kan men prima vliegen maar kweken pas wanneer het blijkt een excellente vlieger te zijn. In mijn visie moeten alle duiven onder de 7,5 verdwijnen van de hokken. Al vinden we heus wel eens een duif met een 7+ die het goed doet. Deze duif heeft dan veel verstand, oriëntatie en of motivatie en wat in het kopje van een duif aanwezig is kunnen we niet zien. Vooral als jonge duif en of op de vitesse zien we dus wel eens een 7 die het goed doet. Laat hem dan lekker op die afstanden, geniet er van maar kweek er niet uit. De kans dat uit matig gebouwde duiven een goede komt is bijna uitgesloten (kijk wel even bij het stukje over een goed kweekkoppel).

Ik denk dat iedereen die echt selecteert op duiven met een 8, die bij elkaar houd en zijn best doet beter gaat presteren dan ooit.
Uitzonderingen zijn er altijd, niemand is zonder fouten, ook een duiven keurder niet en men praat gewoonweg liever over die ene 6 die een goede duif werd dan over die honderden met een 8 die het ook werden. En laat u niet foppen, soms hoor ik: u heeft het fout want deze 6 is een goede duif omdat zijn opa een goede of dure was....  Of u heeft het fout, deze 6 is een goede vlieger. Op mijn vragen over welke prestaties? Ja drie eersten...op mijn hok... en ik speel niet zo goed. Regelmatig hoor ik over super prestaties maar bij navraag op papier.. komt er niks. GJB

8 MEI
8-5-2012

Goedendag iedereen.

8 Mei is voor mij altijd een zware datum, het was in 1999 dat mijn vader overleed op 8 Mei, de ochtend van de eerste dagfondvlucht dat jaar vanuit Troyes. Het is een datum die me natuurlijk nog goed in het geheugen ligt, ook andere zaken die de zaterdag 8 mei speelden hebben daardoor een grotere stempel dat dat deze normaal zou doen.

Maar vandaag is het 8 Mei 2012, we zijn al 13 jaar verder. 13 jaar zonder de grote kampioen Arnold Beute, mijn vader.

________________________

Gisteravond was er wat twijfel in afdeling Friesland, op de site van mijn club stond het bericht dat de fondvlucht vanuit Sens op zondag gespeelt zou gaan worden met vrijdag inmanden. Ik weet nog niet hoe de webmaster aan die info kwam. Het deed veel stof opwaaien in Friesland. Maar gelukkig was de afdeling ditmaal zeer snel met reageren en kwam met het volgende persbericht:

Eerste dagfondvlucht Sens vervalt!

(07-05-`12)

Geachte leden,

We hebben dit weekend een zeer slechte vlucht beleefd. Veel verliezen en laat nagekomen duiven. We betreuren dit uiteraard ten zeerste. Dit geldt ook voor de lossingscommissie. U heeft op de website de reactie van de lossingscommissie kunnen lezen.
Hoe nu verder? Komend weekend staat de eerste dagfondvlucht op het programma. Door het slechte vluchtverloop wordt het meedoen hieraan voor veel liefhebbers een probleem. Ook vanwege het dubbele programma. We hebben daarom als bestuur gemeend er goed aan te doen de eerste dagfondvlucht te laten vervallen. Dit is conform het advies van de commissie vliegprogramma. Ook deze commissie adviseert het bestuur om de komende dagfondvlucht niet te vervliegen.
We beseffen dat door dit besluit een aantal liefhebbers zich gedupeerd zal voelen. Dat spijt ons. Maar we vinden dat we als bestuur moeten kiezen voor het algemeen belang van de duivensport in Friesland. En daar hoort bij dat we komend weekend alleen Boxtel gaan vliegen.

De situatie ten aanzien van het verdere fondprogramma wordt in de komende bestuursvergadering besproken.

Bestuur afd. Friesland '96

____________________

Respect voor de Afdeling Friesland. Ook ik had enkele duiven meegedaan op Sens wanneer hij wel werd gespeelt, maar ook ik denk in algemeen belang. En dat is dat deze eerste fondvlucht geen doorgang kon vinden. Mensen die anders denken in deze, zijn er ook. Maar diep in hun hart kunnen ze niet anders dan mee voelen met de grote verliezen bij hun vrienden, de andere leden van afdeling Friesland. Dus jammer voor de fondspelers, jammer voor diegene die een paar duiven nog op de reserve bank hadden. Het is eerlijker zo, eerlijker voor uw vrienden van de afdeling Friesland, eerlijker voor uw clubgenoten en eerlijker voor de duiven. Deze week voor de liefhebbers een Vitesse vlucht, volgende week gewoon weer het schema oppakken. Er kan altijd aan het einde nog een fondvlucht bij ( zie vorig jaar Chateauroux)

Update 09.37 uur.

Door de regen vanmorgen zijn de duivinnen er uit gegaan om 09.00 uur. tot nu toe vliegen ze nog prima, wel moet ik eerlijk zeggen dat ik de vele nakomers van gisteren lekker in het hok heb laten zitten. Deze hebben echt nog geen zin om te vliegen hoor. Sraks gaan de doffers ook nog even los, maar ook hier blijven de maandag-gangers binnen.

Ik heb de duiven vanmorgen eerst voer gegeven, voor dat ze er uit gingen. Je moet soms je schema aanpassen aan de omstandigheden. En nu leek het mij beter eerst eten, kwartiertje pauze en dan pas naar buiten.

Op dit moment mis ik nog 7 duiven van afgelopen zaterdag. 7 van de 48, dat is gezien de omstandigheden goed te noemen. Maar wat is goed? Het is verschrikkelijk dat er nog 7 duiven van mij weg zijn, maar het is tientallen malen erger dat er zeer vele duiven weg zijn bij de liefhebbers van Friesland 96.

Er is èèn duif die belangrijker voor me was dan de anderen en dat is Dahlia Chè van Hans en Evert Jan Eijerkamp. De andere 6 wil ik natuurlijk ook graag weer, natuurlijk, niets dan goeds over deze duiven. Maar die ene gaf net wat extra's en die mis je.

Op dit ogenblik heb ik nog 5 duiven met 100% in het ACG en 10 duiven met 4 van de 5. De weggebleven duiven niet mee geteld. 

Hoeveel duiven gaan er deze week mee? Niet zo veel natuurlijk, laat ze maar even bijkomen. Misschien 10, misschien 20 het weer gaat ditmaal extra meetellen in mijn keuze.

---------------------------

Hoi Gert-Jan en Klaasje,
Gisteren op live duiven het drama gevolgd, het is jammer dat de duiven zo verloren gaan.
Hopenlijk komen er vandaag nog een hoop duiven na.
Als we iets kunnen doen voor de liefhebbers in Friesland dan staan we klaar, eventueel kunnen ze hier jongen uit de kwekers halen, want dan koppelen we ze gewoon weer.
Om deze mail toch nog een beetje positief te eindigen, vorige week Epernay eerste in de cc tegen 3605 duiven en 2 tegen 7660 duiven in rayon c van afdeling 3.
Dit resultaat komt mede door de Beute producten en het Beute-systeem.
Kop op en weer vol aan de bak om de duiven weer op de rit te krijgen.
Succes
Michel van Schaijk
Herpen
 
Update 13.00 uur.
 
We speelden afgelopen zaterdag ook de eerste van het Rayon tegen 2329 duiven met Evita. 11-1165725. Deze duivin kreeg ik van vriend Bert Slot uit Noordwolde zuid. Bert kweekte hem uit van Persie 10-1089344 die hij weer bij mij haalde( uit Bailey x Berenice). De moeder van Evita haalde Bert bij de grote Friese Kampioen Adrie Kors uit Steenwijkerwold. En om het nog mooier te maken, maar de waarheid.: Deze duivin kwam weer uit samenkweek van Adrie Kors met Bert Berends ( zoon Binky)

Rapportage van de wedvlucht Pommeroeul op 5 mei.

(07-05-`12)



Op vrijdagavond de duiven opgehaald met 4 containerwagens en diverse aanvoerwagens.
Onderweg de aanvoerwagens overgeladen en enkele wagens samengevoegd. Aanvoer 681 manden. Op het overlaadstation 1 containerwagen overgeladen. Omstreeks middernacht vertrokken vanuit het overlaadstation naar Pommeroeul. Onderweg nog een omleiding gehad. Aankomst in Pommeroeul omstreeks 04.30 uur. De duiven direkt van water voorzien en daarna een kort hazeslaapje gehad. Omstreeks 6.40 uur gesproken met de concoursleider.
Weersomstandigheden doorgenomen. Bij ons was het: een grijze bewolking, het zich was ook niet helder. Ook op de vlieglijn bleek het weer tegen te vallen. In de ochtend diverse keren gesproken met de concoursleider. Bij ons trad later in de ochtend een weersverbetering op.
Ruim zicht, wel bewolkt met enige tekening in het wolkendek en een N.O. wind.
Omstreeks 12.45 uur nogmaals een gesprek gehad met de concoursleider. Wij op de losplaats zagen een mogelijkheid om te lossen. Ruim zicht, een bewolking met enige tekening in het wolkendek. Een N.O. wind. Na alles goed doorgesproken te hebben (vlieglijn etc.) besloten de duiven te lossen. Alles lossingsgereed gemaakt en de duiven om 13.10 uur gelost. Echter bij het lossen werden de duiven het zuidwesten ingedreven door de op dat moment toch nog stevige N.O. wind. Het duurde, doordat ze naar het zuidwesten waren gedreven, ruim een kwartier voordat ze na enig zoeken richting het noorden vlogen een enkele groep daargelaten. Bij deze duurde dit ongeveer 8 minuten.

Convoyeurs:
S.A. Brouwer en assistenten.
  
 
 
Terug