Lees het dagboek van Gert Jan Beute

Dagboek woensdag 7 september 2016

7-9-2016

Goedendag iedereen,

Er zijn er plannen om volgend jaar de natour er af te doen, althans er staat iets over op de NPO site. Ik ben er blij mee, gelukkig maar. Elke dag dat gevlieg om de duiven in te laden, naar Steenwijk te rijden en de duiven van Wouter Vedder en Herman Gaal op te halen. Gelukkig hoeft dat volgend jaar niet meer.

Maar omdat het nu nog 2016 is hebben we nog twee vluchten te gaan, en ik moet me iedere dag nog naar het hok slepen om de duiven te pakken. 44 keer een duif pakken, sommige van de grond, anderen van het nest. Een oogdruppeltje zo nu en dan, en dan even bekijken, hoe staat het met de rui, met het gewicht of hebben ze wat luis misschien.Pfff gelukkig ben ik daar volgend jaar af.

En dan dit, iedere dag tijdens de natour met Grote Willem naar de losplaats rijden, koffie met een koekje halen bij Tankstation de Haerst( voor Zwolle), en dan naar Elburg, Zutphen of Nijkerk rijden. Manden uitladen, even lekker zitten in het zonnetje voordat we de duiven los laten, gelukkig ben ik daar volgend seizoen af

En dan op de terug weg, even Bij Nanne Wolff langs, even bij Dick Vogelzang of de Wim Groot voor voer, en een kop koffie, gelukkig hoeft dat volgend jaar niet meer. En dan op de terug weg, steeds dat blikje red bull of cola light, dat praten over duiven in de auto. Gelukkig ben ik daar volgend jaar ook af.

En nu  mag ik dan gelukkig iedere dag werken van 14/23.00 uur bij Shell, dan kan dat ook weer gewoon van 09.00 tot 17.00 uur, net als bij andere mensen. Heerlijk, geen natour meer volgend jaar. Wat een opluchting.

Nu hoorde ik dat de grote fondvluchten er ook af gaan, omdat er zoveel duiven zijn, is het haast onmogelijk om die allemaal te vervoeren. In Friesland hebben we te weinig containers voor die 10/20.000 duiven op Brive, Bergerac, Orange. Ze wilden nog een fondvlucht houden vorige week, maar zoveel duiven, het kon niet anders dan aflassen. gewoon te weinig auto,s.

De Vitesse vluchten hoorde ik, gaan volgend jaar per dorp, en de steden worden door de gigantische aantallen duiven in 6 tot 8 stukken gedeeld. Leeuwarden en Heerenveen krijgen waarschijnlijk 10 sectoren, Drachten en Assen ook 10 stukken. Ik begreep dat er misschien wat auto,s bij moesten komen. Voor de fondvluchten op de 500/600 km vluchten moeten ze voor de hoek Muntendam zelfs twee extra containers bestellen. Ze wilden eigenlijk met Staphorst samen concoursen, maar door de enorme toename van het aantal leden is dat opgeschort naar 2019. De zeven nieuwe containers moeten nog gemaakt worden in Duitsland, en omdat het aantal duiven volgend jaar terug moet naar 12 per mand zijn ze in overleg om nog 6 containers extra te laten bouwen.

Omdat de duiven op de vitesse vluchten volgend jaar per dorp gaan of per wijk, komen er misschien nog wat auto,s bij, het is namelijk niet mogelijk om zoveel duiven mee te nemen en dan per dorp te lossen, maar het welzijn van de duiven staat voor op.

In 2017 gaan er nog enkele weer kenners zich specialiseren om de goede luchtlagen te kunnen meten, waarschijnlijk zoals nu lijkt gaan we dan niet vast op zaterdag concoursen maar soms op maandag, dinsdag of woensdag, omdat dan de luchtlagen misschien beter zijn.

Al met al, wederom een grote vooruitgang. De postduiven sport neemt zo een vlucht in aantallen dat het anders moet, en gelukkig maar. Wel een opluchting dat ze nu alles zo goed oppakken

PS, voordat er weer mailtjes komen uit Dokkum en Muntendam......dit is een grapje

Terug